10 March 2009

CERITA BALIK KAMPUNG...





ahad lepas sy balik kg...
balik bertiga dgn mak sy...
gambar tu masa balik kl...
meredah ujan rintik2 dgn cuaca mendung...
kereta pun leh tahan byknyer....



x sempt snap buah dorian yg lum kopek...
sbb memasing dah teruja nk menikmati durian kg...
huhuhu...masa otw nk blk phg tu dah singgah di bentong...
suami sy sponsor buah durian cina tu sampai 50 ringgit...
tup2 mkn kat umah dia x puashati...byk x elok isi dia...
isi nipis sgt...yg x masak pun kami dpt...
sib baik kat kg sy tgh musim...
mak sedara sy bwkkan kami ke kg sebelah...
ader umah org ader dusun durian tepi umah...
so...kami beli 20 ringgit, dpt 10 biji....
dgn cina apek tepi jln tu 50 ringgit baru dpt 7 biji...
puiiiii....manyak tipu itu cina...
ptg ahad tu pulak sedara blkg umah hulur 3 biji lagi...
apepun balik kg kali ni puas kami mkn durian...
smpai x perabih...
terpaksalah mak sy kopek buat tempoyak...



ni asam jawa akak ipar sy bagi...
kebetulan dia balik dari tgganu kg suami dia...



ni bunga ape lak yer??? bunga everlasting bwk dari cameron...
batang n daun dia dah kecut...
sy pun petik ajer la bunganyer...
india jual bunga tu kata leh tahan 7 tahun...
huhuhu....cantikkan.....



ni suami sy beli kat bandar temeloh....
kon lilin nak ubat resdung....
murah kat sane...3 btg 5 ringgit...
kami beli 10 ringgit dpt free satu btg....



ni kopok keping mak sedara kt sebelah umah bagi...
kopok dari tgganu...dia pas ikut rombongan ke tgnu...
smpi ari ni lum goreng2 lagi...



ni peberet suami sy...
kalau balik kg mesti nak tempah kuih ni...
mak sedara sy kat dpn umah jer yg buatkan...
kuih koci dia sedap....buat x cukup mkn seketul...
nak lagi dan lagi dan lagi...hikss....
beli 10 ringgit jer dpt free kemain byk dilebihkannya...



ni sukun mak sedara sy bagi...dari kebun dia...
buah limau tu jolok kat dpn umah kat kg sy jer...
nenek sedara sy umur 83 tahun jolokkan...
hiksss....kami balik dari bandar tgk2 dia dah siap kaitkan...
kemain kuat lagi nenek sedara sy tu kan...

16 comments:

ima shhs said...

Awak org phg ker..?? Phg kat ner ??

RaFFLeSiA MeRaH said...

ima shhs --->>>>

sy org maran....

-----------------------------------

YanDarwisy said...

Seronok kan ka, org ader kampung ni.. terasa mcm nak lepak kat kampung plak!

RaFFLeSiA MeRaH said...

yandarwisy --->>>>

syok lagi kalau tepi umah kat kg tu ader mcm2 pokok buah-buahan, time musim balik kg leh jenuh mkn buah....hehehehe...

-----------------------------------

ArELeEz said...

wah! bnyknye tapau makanan dr kampong! he3..

RaFFLeSiA MeRaH said...

areleez --->>>>

biasalah kalau dah balik kg, mcm2 ole2 org kg nak bagi, nak ngan x nak jer...satu lagi keter jer x brape nak muat...hikss...

----------------------------------

CuTeMiUt78 said...

heh..heh..heh.. cenggitu la kan klu kat kg.. dorian blh dpt free saja.. puas makan..aku sskkkkeee

RaFFLeSiA MeRaH said...

cutemiut --->>>>

haá, org kg dah x larat nak mkn dah durian2 tu semua, so sedekah2 kan jer la pada yg teringin n kemaruk cam kitorg ni...hikss...

-----------------------------------

misz seniey.. said...

lame x makan durian...bestnyeerrrr...

mama_Lieya said...

sodapnyer doyan..
mau2 pulak doyan pahang..

mama malam ni baru nak balik kampung..
ada majlis kawen..
suke..suke..suke...

mama_Lieya said...

jom komen blog mama

RaFFLeSiA MeRaH said...

misz seniey --->>>>

kita pun dah lame x mkn, sblum ni kalau mkn, skit ajer...ari tu pulun betul2....huhuhu...

---------------------------------

mama lieya --->>>>

glamer betul doroyan pahang ni kan? sib baik la sy ni asal pahang...hikssss.....sy dah gi komen dah kat blog mama...

---------------------------------

shahalham said...

kuih kociiiiiiiii...nak satu..nak satu..kawan saya ckp mcm nenek takde gigi..tapi saya sukaaaa...

akak tak rindu saya ker..hehe..kurus?mana adaa..sihaaatt..masih dgn mucuk..heheh.insya allah tahun ni..

RaFFLeSiA MeRaH said...

shahalham --->>>>

hiksss....nenek x der gigi?? camtu pulak yer...alhamdulillah, x lame lagi status dah berubah....tahniah...

-----------------------------------

antalya said...

konpem penuh keta ngan buah tangan yg sedara mara bagi tu kan..syok blk kg

ima shhs said...

org maran ker... dulu sy pernah keje sana.... maran kat mana?? Jom pi blog saya.....;)