12 March 2009

TERHARU PULAK

smlm leh kata semua blog kwn2 sy round...
sbb dah lame sgt x meround the blog world kan....
kebetulan bos2 ramai yg xder smlm...keje pun x byk...
jd sy luangkan masa menikmati blog2 korg semua...
okla....sy nak citer skit ni...
sebenarnya citer ni citer tghari smlm..
masa sy tgh ngadap lunch dlm pantry kt opis sy...
(nasi berisi sayur lemak pisang + sayur goreng +
ulam timun cicah sambal belacan + ikan kering masin 2 ekor)
kebetulan sy mkn sorg2 ajer...
member2 ader yg cuti dan ader yg berkursus..
baru jer sy nak menyuap...tiba-tiba...
masuk sorg akak cleaner ni...
akak ni jenis peramah n hormat org...
kalau serempak dgn dia mesti dia tegur...
puan, jap2 puan...
jap2 slmt pagi puan, slmt pagi dik.....
kdg2 adik jer dia panggil sy....hiksss....
mula tu cam dgr dia kata nak amik air...
pastu sy tgk dia bukak polistrin berisi nasi ajer...
lauk lain langsung x der, sy pun tanyer dia...
sayur dgn lauk akak bwk bekal ker...
pastu dia cam malu2 jer nak jwb....
pastu sy tgk dia duk sudu garam halus kat situ...
sambil dia kata...ari ni mkn nasi dgn garam ajer...
alahaiiii kesiannyerrr dlm ati sy...
x tergamak sy tgk akak tu mkn nasi dgn garam gitu...
sy pun offer ajer la ikan masin sy...
kebetulan smlm sy tingin mkn ikan masin....
mula tu dia tolak sy offer tu...
tapi sy kata camni...kesian akak, x per la kak,
amik ikan sy ni sekor...x kan mkn dgn garam ajer...
kesian kan...huhuhu....
apepun sy dpt pengajaran dr kejadian smlm...
cepat2 sy bersyukur dgn ape yg sy miliki skrg...
mkn pakai semua cukup...kdg2 masak pun smpai brlebih-lebih....
kdg2 membazir n buang camtu ajer....
hiksssss...satu lg sy ni boros okkkk....

18 comments:

PuteriSatu said...

a'a..aku tahu akak cleaner tuh...laa siannya ye dia...

antalya said...

kalo sy dh nangis dpn akak tu dah..terus bg duit suruh dia beli lauk

cendawanintim said...

siannyer kan...

RaFFLeSiA MeRaH said...

PUTERISATU --->>> kesian kan? dah la muka dia tu memang muka kesian....

----------------------------------

ANTALYA --->>> x der la nangis, cuma sebak ajer laaa....sbb x penah lagi terserempak dgn org mkn nasi dgn garam....

----------------------------------

CENDAWANINTIM --->>> memang kesian tgk akak tu smlm...

----------------------------------

@_da said...

Adoi sedihny kan masih ada lg org yg makan nasi lauk garam.... alangkah bersyukurnya kita....

CuTeMiUt78 said...

uish.. smpi camtu skali.. kesian dia..

ima shhs said...

sedih nyer...:(

kim salam ngan makcik tuh ekk...
kiter akan doakan rezeki utk dia...Amin Ya Al Awwal...

HappyIrfa said...

salam kak rm..
lama x masuk sini.insafnya.kita ni makan ada lauk pun masih lagi merungut kalau lauk xsedap..

RaFFLeSiA MeRaH said...

@_DA -->>>> itulaa...kehidupan kita jauh nak banding kehidupan dia kan....

-----------------------------------

CUTEMIUT78 --->>>> tu laa...susah sgt agaknyer kan...

-----------------------------------

IMA SHHS --->>>> amin, mudah-mudahan.....

-----------------------------------

RaFFLeSiA MeRaH said...

HAPPYIRFA -->>>> itula...apepun kita patut bersyukur sgt2 atas kurniaan rezeki yg tuhan bagi pada kita.....

-----------------------------------

My Blog said...

weh cedih plak aku dgr nya.. nanti ko tunjukkan yg mana ekkk

ija said...

ya allah sedihnya..insaf..

RaFFLeSiA MeRaH said...

MY BLOG -->>> aik...ader gak ko muncul yerk....jauh ke sabah nun ko sudi lagi masuk komen blog aku yerk...hiksss, terharu aku...aá, ko balik opis nanti aku tunjuk kan ko ne satu....senang nanti ko nak hulur ayam golek ke ape kat dia...muehehehe....

-----------------------------------

MASY --->>>> sedih kan??

-----------------------------------

aNIe said...

Rafflesia...kadang2 tak terlintas pun di fikiran kita yang di negara kita yang begitu mewah dengan makanan masih ada lagi insan yang hidupnya begitu sempit...

Bersyukurlah dgn apa yang kita ada...kerana di luar sana masih ramai lagi yang tak bernasib baik seperti kita...

Sian dia kan?

RaFFLeSiA MeRaH said...

KAK ANNIE -->>> betul kak, tapi akak yg mkn nasi ngan garam tu org luar (pekerja indonesia)...

-----------------------------------

aisyan said...

harunyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

YanDarwisy said...

Sesekali kita perlu ingat org lain yg susah nak carik sesuap nasik kan? Sedey bila kita dgr masih ada yg makan nasik berlaukkan garam.

nizza-abira said...

sedihnya baca citer akk ni,
kalu niza pun, tak sampai ati nak biarkan dia mkn nasi+garam...

Syukur sgt dgn apa yg kita ada ni.
Tiba2 teringat kisah dlm bersamamu lebih kurang 2minggu yg lepas.. ;(