08 January 2007

Masa Kecik-Kecik Dulu...Hikhikhik....




Yey yey...berjaya gak aku upload gambor aku masa kecik2 dulu, muehehehe...jgn gelak yerk...gambor ni time takut2, malu2 nak amik gambor gitu...nak pulak gambor itam putih tu, mcm rupe budak nak nangis jerrr...muehehehe...tu 1stime amik gambor, mcm tu lerr, ingat org nak wat aper gamaknyer...biasalah, budak2 zaman dolu2...zaman skrg ni, korg tgk ler, memula lahir dah pandai bergaya, ish2...cerdik budak skrg ni beza nor ngan budak zaman dolu2 kan...tgk mainan gak, depa main game kat tv, kita dulu, main pondok2 kat bwh umah...hehehehehe...
Ni bukak topik zaman dolu2 aku, boleh x? hehehehe...aku ngan adik aku pakai baju serupa takat darjah 2, darjah 3 gitu laa...lepas tu dah x nak lagi dah...cam malu jer pakai baju serupa nih...hhehehehe...masa kecik2 dulu ramai kengkwn aku...campur ngan budak lelaki pun ader, mainan yg fames masa tu, dia ikut musim gak...kdg main anak patung kat bwh umah, kdg main layang2 kat sawah padi belakang umah, kdg tu main nyorok2, pehtu yg sonoknyer main kawin2, wakakakak...sib baik aku x penah jadi pengantin...main kawin2 tu kitorg main bwh tangga balairaya, masa tu abih ler bunga2 kat umah2 org kat situ dikejer dek kitorg...pehtu main tuju tin, susun tin susu tu tinggi2, pehtu sorg2 duk baling ngan selipar, main tuju tin ni ingat aku satu kes, adik aku sib baik x buta, (wakakaka...) main ngan org lelaki, paham2 la kan...ader sorg mamat ni duk lontar selipar kena kat mata Puteri1, ape lagi menangis x dpt citerlah, balik umah ingat mata dia dah x nampak dah...dahla tu, kena marah lak ngan mak, mak kata sape suruh main ngan org lelaki, wakakakaka...tapi degil gak, pehtu main jugak lagi...
Dlm byk2 mainan tu, aku suker main terjun sungai phg tu, gelongsor pakai upih pinang, dari atas tebing tu, terus ke sungai...best2, kalo x der upih, kitorg suker main tarzan2, kat sg tu ader pokok jati besor, pehtu ader lah akar yg berjuntai kat pokok tu, sampai skrg masih lagi ader akar tu...tgk balik pokok tu, ingat masa kecik2...masa tu ramai sgt budak2 kat kg tu, riuh satu kg kalau pepetang...sampai mak aku bawak rotan marah aku main gelongsor2 tu, dia kata ape...kalo lah ader kaca kat tanah tu, pesuk bontot tu kang baru tau...muehehehe, balik umah ape lagi, menangis la jwb nyer dah kena marah....tahan seminggu, pehtu main balik...time air tohor (surut) jer la berani main mcm tu, kalo air banjir, takat tempat2 cetek jer berani main pun...kalo banjir biasa kitorg suke main2 perahu kat tepi2 tu jerr...
Satu lagi nak citer bab main pondok2...dulu2 kalo time main pondok2 ni kalo tak bawah pokok jambu, duk main bawah balairaya...ni kira main api laaa kan...kitorg masak betul2 nasi, pehtu goreng telur...mkn reramai...sekali tu tgh masak nasi ni, ader la org tua kat kg aku tu...dia ni malas mandi, kitorg panggil dia tokki mamat, biasa kalo dia ader, org selalu melarikan diri, sbb dia busuk...umur dia x silap aku masa aku kecik2 dulu bih kurang 70 tahun dah kot...agak aku skrg ni dah x der kat dunia dah rasanyer...pehtu kan...masa kitorg duk masak tu, dia ader la duk mengendeng kat kitorg main tuu...agaknyer dia nak tumpang sekaki kot...pehtu sib malang betul, nasi kitorg masak ri tu, leh pulak mentah...muehehehe, rasa2 mentah, rasa cam nak buang jer dah...tapi tokki mamat ni duk tunggu kitorg bagi nasi tu kat dia...hehehe, nak buang syg, ape lagi member tu bagi jer nasi tu, sambar2 terus mkn, nasib lerr, dlm hati kitorg ni kang mati pulak org tua ni mkn nasi mentah...muehehehe, tapi nak wat camane dah dia nak jugak...kang x bagi kang dia marah pulak...sian pun ader...kisah tu aku x dpt lupa laa...ko ingat tak dik?? wakakakaka....leh main ngan org tua lak masa tu kita yerk....
Pehtu satu lagi main jual2 ABC, korang penah tgk tak pokok org panggil pokok pulut, buah dia suker melekat kat stokin tu...haa...daun dia tu, kitorg perah2 jadi pekat air dia...konon2 cam air gula la tuuu...hehehehehe...kelakor jerrr, bunga raya jadi cam sirap...main tu kat depan umah aku, ader la satu pangkin, konon2 cam kedai la...hehehehe, sorg2 tu tah baper kali duk beli air batu...sambil2 jual air batu, sambil main anak patung, pokok jambu depan umah aku tu, buat buai utk anak patung...muehehehe...kelakor2....kalo dlm rumah pulak, main pejabat2, siap pakai kasut lagi dlm umah, kejap org ni jadi bos, kejap org ni jadi kerani, wakakaka....adehhh, sakit perut nak gelak weiii...
Satu lagi kisah x dpt aku lupa, masa duk main pondok2 kat gelung getah LLN (dulu lum tukar jadi TNB lagi)...kan ader satu gelung buat dari papan...haa, suker nor main bwh tu...sekali duk main kat situ...benda tu diorg tinggalkan kat tepi sungai, konon2 nak pi cari mkn ler masa tu...jumpa la sejenis buah ni kat situ, buah tu cam kelapa sawit bentuk dia...tu laa, berani benor duk mkn buah tah hape2...korg tahu dekat 5/6 org mkn buah tu duk bantai gatai satu badan...jenuh duk lumur ngan minyak tanah, wakakakakaka...jenuh duk nak ilangkan bau myk tanah, takut balik umah kena marah.....
Gambar yg kat tengah2 tu, korg perasan tak kat tangan aku ngan puteri1 ader belon, kitorg dulu2 panggil belon tu kelempong, muehehehe...tu kelempong yg kena tiup kat straw tu, suker sgt main ngan benda alah tu waktu kecik2 dulu, belakang tu sepupu mak aku, tua 2 tahun dari aku...kira bapak sedara sepupu la kan...actually dia dah meninggal waktu usia 28 tahun camtula...accident, lum kawin lagi...dah ajal kan...yg x nampak muka tu makcik aku, akak pada bapak sedara yg meninggal tu.... pasal aku nak snap gambar aku bagi dekat sikit, so...makcik aku tu x leh nak ditayangkanlah muka dia...single lagi tuuu...hehehehe...sape nak kenal bagi contact number...gambar byk lagi, tapi cukuplah takat tu jer untuk tontonan umum yerk...lelebih kang cam over la pulak, mementang la ader kamera baru...hehehehe...
Sebenarnya byk lagi kisah aku zaman kecik2 dulu, nanti penat lak korang nak baca, nanti2 lah aku wat bahagian kedua citer aku zaman dolu2 yerk...yg pasti aku x kan lupakan sejarah ni sampai bila2, memang x kan luput dari ingatan aku...ohhhh ya...mulai esok aku start bercuti sampai ke hari ahad, insyallah mlm ni aku pi KLIA jemput mak aku balik dari haji, alhamdulillah, nampak gayanya aku dah ader mak balik...hehehehe...bestnyer...47 hari mak takder kat malaysia ni, rasa sunyi, rasa sepi sgt2...camane yerk kalo mak takder kat dunia ni, hishhhh...x dpt nak bayangkan, moga2 tuhan panjangkan usia mak aku dan mak korg jugak, amin....okla...stop takat ni dulu....minggu depan jumpa ngan entry baru....

24 comments:

Pisces said...

panjang nyer n3 ko.. mmg byk kenangan masa kecik dulu, tak sama ngan bebudak sekarang.. kalau kenang2 balik, mau nangis.. sbb teringat semua benda2 tue..

happyirfa said...

KAK RM..
rajin akak tulis panjang2 citer masa kecik..nak jugak tulis tp mcm penat jer nak taip..takpelah tumpang seronok baca citer akak pun ok gak..selamat bercuti kak.

RaFFLeSiA MeRaH said...

pisces : haáh ekk...aku pun x pasan aku taip dah panjang mcm tu sekali...muehehehe, aku pun nak nangis, tapi kekdg aku nak gelak pun ader...

happyirfa : tu lerr...dah terpanjang, takper...pehni akak nak wat entry yg paling pendek, tapi padat dan tepat, muehehehe...

ezatulhaq said...

hahaa comel jugak ko masa kecik

ezatulhaq said...

weh aku nak add sket ni , kantin opis ko tu makanan sedap sedap . hahahhahahaha

Anonymous said...

huihh beshnya akak cite pasal zaman dolu2 yerk.. macam2 ada kan.. manis ade.. pahit ade.. hurmm owhhh rasa cam nak pegi balek zaman kanak2 tuh..

RaFFLeSiA MeRaH said...

ezatulhaq : wakakaka...comei ke rupe itu...boleh la yer dok, dah besar ni jer terlebih lawa skit...wakakakaka...ha, ko penah mkn kat opis aku ker? bolehlah makanan dia...cam masakan kg sikit2 cara depa masak...tapi memang ramai org dtg mkn sini...tapi bulan 5 mungkin aku dah pindah opis lain dah...

lindosh : betul2, rasa cam nak ulang balik zaman dulu2, sonok bangat....hehehehehe...

Anonymous said...

huhhu...mesti kanak2 nespray nih:D

RaFFLeSiA MeRaH said...

13may : nespray ko kata? ooo...tidak2, aku dari kecik memang x suker minum susu, susu cap gantung pun kejap jer aku minum, ni pulak susu nespray...jgn harap lerrr....sampai ari ni aku x suker susu2 jenis tepung ni, susu putih lagi aku x minum...bau dia pun aku x tahan dah...

Anonymous said...

Uh...nostaligianyeerr.... Emm yg mana satu kakak yg mana satu adik tuh??

RaFFLeSiA MeRaH said...

nbk466 : hehehehe...yg rendah kemetot tu kakak, yg tinggi skit tu adik...pasal akak dia jenis ngalah, segala2 nyer beralah, checececehhh...sampai adik nak kawin dulu pun akak x kisah...mueheheheh...

Anonymous said...

bukan nak membangga..tapi kan saya rasa,mmg tahun 80-an la zaman yg palinggggg bessssst abad ini :D

RaFFLeSiA MeRaH said...

kakluna : mane ader bangga, tui tu...canggih2 pun zaman la ni x same cam dolu2 kan...

Anonymous said...

Wah3x nostalgia sungguh..hehe kelakar kan kalau tgk gambar dulu2...Tapi bila dah besar ni rasa macam nak balik zaman kanak2 la pulak

achik said...

comelnya boria hehehehe...

Anonymous said...

salam..

sian kat org tu, muka cembeng masa tangkap gambor.takut ya?

baca entri ni, terimbau gak kenangan kecik2 dulu

biasalah main masak2, cikgu2, jual2 hehe.

moga mak sihat walafiat sampai ke sini, kalau batuk2 tu adatlah, cuaca kat sana mmg boleh buat batuk teruk

Anonymous said...

best la aku baca citer ko ni.. ni kelebihan org yg membesar kat kpg... thanx sbb aku dpt rasa camner hepinya ko time tu.. huhu :)

hanisumayyah said...

Dulu kan kalau tak jatuh...luka/cedera atau matahari nak tenggelam tak hengat dunia... main macam2 kadang tu lunch pun tak kesah...tapi part main masak2 tu memang syoklah...selalu masak nasik mentah pun boleh makan ramai2...syahdunya balik kg bile tengok halaman jiran yg luas tempat kami main dolu2 tu sepi jer...betullah zaman kanak2 80 an dulu meriah betullah....

Sunan_Jati said...

wah... bestnyer...
hehehehe... ok... dah abis baca.. its time to hapdet....

Purpleheart said...

alahai, comeinyaa..

rm nak pindah mana pulaknye?

Anonymous said...

isk.. rasa cam nak slongkar gambo mase kekecik nehh.. deh

Anonymous said...

aku yg muka tak serupa beranak lain tahun pun kena pakai baju serupa ngan adik..sampai dajah pat lak tu..

Kak Lady said...

Hahaha......comelnya gambar...muka mcm nak nangis je...

Seronok ye mengingatkan semua permainan dulu2...dpt main kat sawah...kat anak air...aha...yang best main kawin2 ...hahahaha

Sunan_Jati said...

apsal dulu time bebudak jer main kawin2x! HEHEHEH