05 December 2006

Seandainya Kita Belum Berjodoh....

Ok...kita cuba go-stan sikit topik ni k... Selalunya, kita bincangkan...tentang masa yang akan datang, umpamanya...apa nak buat setelah perkahwinan, apakah persediaan dalam menempuh hidup di masa depan dan apakah yang akan terjadi dalam 5-10 tahun lagi...so...sekarang pulak....saya nak tanya soalan yang kebelakang sikit... Seandainya kengkawan belum berjodoh...maksudnya....belum lagi berkahwin, belum ada teman istimewa dan belum lagi ada ikatan dengan siapa2 sehingga sekarang...agak2nya....apa yang kengkawan lakukan dan macam mana agaknya diri kengkawan dalam menghadapi saat2 seperti itu? Maksud saya....usia semakin mengejar dan semakin bertambah....adakah apa2 ikhtiar atau inisiatif yang dilakukan? Atau mungkin... kengkawan beralih pada tumpuan yang lain..??


ARYNNARIS

Yealah....... saya pun lebih kurang bab nikah pun dah nak akhir20an. Masa umur saya 25 tahun, adalah pasang niat kalau andai hingga umur 30 tidak bertemu jodoh mungkin saya akan menyendiri aje lah. dan cadangan untuk mengambil anak angkat sebagai penyeri juga ada lah dipikirkan. Hinggakan semasa saya mengerjakan umrah, saya memohon doa restu dan petunjuk dari Allah. Sekiranya ada jodoh walaupun dilewat usia, saya akan tetap sabar menanti. Pasal tanggapan org lain tuh almaklumlah, nasib keluarga saya tidak memaksa. Tapi sekarang alhamdulillah. Setelah berumahtangga hampir 1 tahun, cubalah untuk mengekalkan perhubungan ini.

LINDA75

jodoh ni susah sket nak ckp.... even linda pun sekarang ni masih belum tentu akan berjodoh atau tidak... walaupun telah bertunang... di usia yg telah menjangkau 30 thn ni... kadang2 rasa dlm dilema pun ada... rasa mcm tak perlu kawin pun takpe sebab linda dah ada apa yg linda idamkan.. dan sebelum2 ni pun linda dah biasa bersendiri..tapi, ada masanya hidup ni akan rasa sunyi sangat..dulu, linda cukup lemah kalau tiba waktu hujung minggu.... bosan yg amat... walaupun masa dah di isi dgn keje2 rumah... tapi kita perlukan waktu utk bersantai... tapi, nak pegi dgn siapa? kawan2 pun ramai dah kawin.... memang bosanlah hidup waktu tu...apa pun, perkara jodoh ni adalah kerja Allah... kita hanya mampu berdoa & berusaha... selebihnya serahkan pada Allah Ta'ala... andainya kita ditemu kan dgn lelaki yg serba kekurangan (dari segi harta & didikan agama), jangan lah ditinggalkan.. sebaliknya cubalah didik dia agar dia tidak terpesong lebih jauh... insyaAllah, besar ganjaran buat kita di akhirat kelak..kepada kawan2 yg masih belum bertemu jodoh, walaupun telah berusaha (berubat/mandi bunga), cubalah pula ikhtiar terakhir iaitu bertawakkal dgn mengerjakan solat Dhuha... di mana fadhilat dari solat ni, Allah Ta'ala akan memudahkan rezeki yg susah utk kita dpt tu, dtg kepada kita dgn mudahnya... insyaAllah.... (pengalaman linda sendiri - Yakin & percaya dgn kuasa Allah)

AKU JAHAT

duLU pUNya kES......adEr caLOn taPi LaMbat jODOh....tu pasaL la bErcinta 12 tahON...soB soB...peDihnYa ati tak TERkira......slaLoOonyEr bila atTEnd weddiNg kawaN.....biLa tengOk dioraNg atas peLamIn je...mesti aiR maTa meLeleH......sediHHHh sanGat...uHukk.....Tuhan saJa yg taU caMner perASAan camtu......saNa siNi oRg asyik bertanYa...." biLa laGi?"......" takDe kawan ke?"......"nak ke nak rekeMeN oRG?"......ermMMmm......peNah gak terpikiR....kalO yG ni kecUndanG...yg dikendONg berbeLas tahOn tak daPat.....mMg tak taulah ape nak jaDi...... kuSUt pikiran gaMaKnye....kalO pareNt nak tOLong cari Pon mMg taNak......priNSip aJ biaR le kawen dgn org yg kita keNal hati Budi duLu...daripaDa kawen dgn oRg yg bLom peNah kita keNaL.......oRg asiNg le tu waaaaaaaaaaaaa.....syukORlahhh akO dah lakU skaranGGG.....kalOo tak lakUuu......DEn tak taULah apO nak jaDi padO den Ni haaaaaa....tuO lam seLUar lah jawabnYO....HAHAHAHAHA…

MISYANIE

Alhamdulillah, saya bertemu jodoh dengan suami pada usia 24 tahun dan berkahwin pada usia 25 tahun. Maka tertunai hasrat ayah yang ingin melihat saya berkahwin pada usia 25 tahun. Bercakap soal jodoh...sememangnya saya rasa bersyukur sgt kerana di pertemukan dengan seorang lelaki yang membuka pintu hati saya untuk mengenali erti kasih sayang dan cinta sebenarnya. Terus terang saya katakan, suami adalah cinta pertama saya. Sejak d bangku sekolah menengah sehingga lah usia saya menjangkau 24 tahun, saya masih belum mempunyai teman istimewa apatah kawan lelaki. Memang hasrat d hati saya ingin memiliki teman istimewa dan ingin merasa d cintai dan menyintai. Kadang2 perasaan cemburu timbul bila melihat gadis sebaya saya dan muda dr saya mempunyai teman lelaki. I'm lonely person...itulah perasaan yang saya rasa sewaktu saya masih belum menemui jodoh. Tapi dalam pada itu saya berusaha dengan cara mendekatkan diri pada Allah dan berdoa agar suatu hari nanti Allah bukakan pintu hati saya untuk seorang lelaki. Selain dari itu saya melakukan solat sunat Istikharah mohon petunjuk pada Allah. Alhamdulillah berkat kesabaran, akhirnya saya menerima salam perkenalan dari seorang lelaki pada 4 Julai 2003. Pada mulanya saya masih rasa sangsi untuk menerima perkenalan darinya. Sekali lagi saya mohon petunjuk pd Allah dan Alhamdulillah, Allah telah menetapkan dia adalah ''JODOH" buat saya iaitu ''SUAMIKU''. He's my 1st love...ever & forever...Percayalah, JODOH kita sememangnya ada...kita perlu berusaha, sabar & berdoa untuk ke arahnya.

IRAFAZ

hai semua..sy nk tanya k irma n kawan2 PCM yg lain.adakah umur 26 mcm sy ni dh kira lambt klau x kawen2 lagi?mcm sy ni lom kawen so sy sibukkn diri ngan keje n kawan2 je la..actually memula sy x risau pon..tp bila terbaca tajuk ni,sy rasa mcm sy ni lambat sgt kawen..kawan2 sebaya sy mmg dh ramai yg kawen...risau gak ni...skng mmg sy dh ada bf..tp kami xde plan or ckp apa2 pon pasal kawen..xkan sy yg nk ckp dulu kan..malu la sy..tp bf sy ni dia kata lom sedia..nk betul2 sedia dr segi mental n material...so sy x kisah la..ikutkan jer...sbb sy pon senang je camni...time dating kitorang dating gak cam org lain..time keje..kitorang keje je la... so sy just nk tanya pendapat u all adakah pelik lifestyle sy ni yg dh ada bf tp lum kawen2 gak??


IRMAFIZAH

Apa yang peliknya irafaz....Pada kak Irma....perkara ni normal dan bukan irafaz sorang yang dalam keadaan demikian. Kak Irma percaya...masih ramai lagi di luar sana yang belum terikat dengan siapa2 walau usia sudah semakin bertambah. Sekurang2nya....usia irafaz sekarang ni....irafaz sudah pun ada bf. Macam kak Irma dulu....di usia sebaya irafaz ni...jangankan kata bf....kawan lelaki pun langsung takde. Tapi bagi kak Irma...prinsip kak Irma hanya satu. Jangan kerana disebabkan usia...ianya memaksa kita terkejar2 untuk segera memilih sesiapa saja yang kita suka tanpa terlebih dahulu betul2 kenal isi hatinya. Jangan kerana keadaan sekeliling....kita mula rasa gundah gulana dan seakan mendesak diri sendiri untuk segera berkahwin. Bak kata orang....biar lambat sedikit...asalkan kita dapat pasangan hidup yang betul2 baik dan serasi. Irafaz janganlah bimbang....jagalah hubungan dengan bf tu baik2 dan jangan memaksa dia untuk buat keputusan pada satu komitment. Insya Allah...jika niat kalian baik....jodoh kalian tidak kemane.

BIDADARI SYG

menarik gak tppik ni..sebab dalam usia 25 ke atas ni memang dah terasa stresss dgn soalan bila nak kawen, tak de kawan ke, nak kenalkan dgn kawan lelaki la, dan macam2 laa...paling bosan bila ada sedara lelaki dtg umah, jiran depan umah tu menyibuk bertanye kat mak bidadari.."saper tu? macam pernah tengok jer.." ikut hati nak je balas, boy friend saya makcik, naper?makcik ader masalah ker?....selalu sgt nak bz body hal org lain..jaga je la anak2 sendiri, tak payah nak jaga anak org lain, masa tu mak bidadari dah pegang tangan bidadari...tak bagi bidadari balas apa yang makcik tu cakap..alhamdulillah..mak dan abah bidadari amat memahami diri bidadari..mereka tak paksa secara terus terang tapi secara psikologi tu bidadari tau mereka risau sebab bidadari tak kawen lagi.. jodoh tak boleh dipaksa..kalau bidadari dah melepasi usia 30 thn..mungkin bidadari dah taknak pikir pasal kawen, maybe ambik anak sedara dok dgn bidadari bersama mak dan abah bidadari, then kumpul duit, gi tunaikan haji dan umrah bersamam mak dan abah bidadari, bukak bisnes sendiri ke atau cari keje lain yang lebih baik dari sekarang…bukan membenci lelaki, sayang tapi kalau bukan milik ku..apa daya ku..pasrah..itu je yang boleh bidadari buat.

AZRI_NA
JODOH…Perlukah serahkan semua kepada Yg Esa.. Usaha kena ada ...... doa kena ada semua perlu ada, erm.... coming 26 .... ingatkan 26 nnt leh end my zaman bujang.....top2 ..terputus plak................nak kata menyesal mmg la nyesal....... ++ lagi dua2 family dah tau ............tak tau mungkin ada hikmah di sebalik kejadian...........kadang2 ego terlalu tinggi punca ketiadaan JODOH juga... bila dah ego..mcm2 bleh jadi...........kalau sorang je EGO pun tak bleh gak akan selalu timbul perselisihan paham.......... Apa pun...kita kena terima dgn siapa jodoh kita...........dgn siapa teman kita.........apa yg terjadi ada hikmah ..lebih2 lagi bila kejadian yang tak di duga datang seminggu sebelum Ramadhan........semua ujian dariNYA..hanya dia yang tahu kenapa mengapa dia khendakinya seperti itu........semua ada kadilannya......kita sebagai umat kena tabah dan sabar walaupun perit utk memulakan hidup baru.........tak kan nak putus harapan..............life must go on.................I'allah fikir2 kena further study lepas ni ...............kita kena ada matlamat hidup ............. mungkin kesudahan ini adalah dengan KERJA ..KERJA dan family............Jgn berputus asa dgn dugaan ini ..anggaplah ini cabaran dah ujian utk kita berusaha untuk mendapatkan JODOH........cari la JODOH di mana juga berada...setiap makhluk di muka bumi ini di jdkan berpasang-pasangan.................

p/s : aku x leh komen kat sini…sbb memang aku lum berjodoh lagi kan…so, no komen…hehehehehe….


27 comments:

Anonymous said...

oh, first komen yek..

Jodoh ni, MEMANG ADA..jgn sesekali kata 'aku ni mungkin tak ada jodoh'

ingatlah dalam Surah Ar-Rum Ayat 21 Allah berfirman

'...dan Kami Jadikan manusia berpasang-pasangan, supaya kamu saling kenal mengenali...'

nah...sdgkan Allah dah janji setiap orang ada jodoh, napa pulak kita sbg makhluk ciptaan dia tak mau percaya dan putus asa pada rahmat Allah..

janganlah kita jd org yg musyrik..nauzubillah...hati2 lah berkata2..sekian :)

RaFFLeSiA MeRaH said...

kakluna : thanks...betul sgt ape yg dikatakan...kita sebagai hambanya kena yakin bahawa jodoh kita ader....cuma beza lambat ngan cepat jerr...

13may said...

laki kalau lambat jodoh...mungkin tadak masalah sgt...
pompuan mungkin sebaliknya....
hmmm...taktau nak komen panjang2 dah....

RaFFLeSiA MeRaH said...

13may : eh, sape kata takder masalah, tetap gak bermasalah weiii....xtau komen panjang, pendek pun boleh laaaa....thanks

akumasihdisini said...

Jodoh...? emmm...bagi aku jodoh adalah ketentuan Allah...cuma bila...kita tak tau...cuma kita merancang...Allah yang tentukan...mcm kak luna tulis kat atas tue...Allah jadikan setiap sesuatu di muka bumi nie berpasang2an...klau jodoh kita Allah tetapkan awal...maka awal laa kita kahwin...klau Allah takdirkan jodoh kita lambat...maka lewat laa kita kawin...mcm aku lak...kawin umur 24 tahun...rasa nyer tak laa awal sgt kot...he he he...tapi aku nie dulu bercinta sakan ngan org lain...last2 kawin ngan org lain...tue laa yg dikatakan jodoh...kita rancang lain tapi Allah jadikan lain dari yg kita rancang...maka kena terima jer laa...!

RaFFLeSiA MeRaH said...

akumasihdisini : muehehehe...kira aku ni lambat la yerk...apepun aku sokong tiap kata2 ko tuh...beza jodoh kita sumer ni lambat ngan cepat jer...

edyan7 said...

wooo.. mau berdesing telinga ni kena bedil hari2 oleh mak ayah dulu... yan buat dek je.. kalau yan berada di situasi itu... yan amik anak angkat ke.. tak pun kelek je ah anak buah ke sana sini.. buat cam anak sendiri.. pas tu go for carier! nak lupakan kesepian di hati tu...

sbb yan percaya bila Allah kata kalau takde di dunia mesti ada jodoh kat akhirat nanti..hmmm... rupanya ada kat sini je... heheh kalau tak de anak jugak...yan amik anak angkat tak pun redha je lah hubby kawin satu lagi... sob..sob..sob...

RaFFLeSiA MeRaH said...

edyan7 : dah jodoh la tuuu...kita wat x tahu pun kdg kalau dah jodoh, mesti jumpa gak...kan, kan...

akumasihdisini said...

tolong...tolong ader org ngamuk kat blog aku...he he he!

RaFFLeSiA MeRaH said...

akumasihdisini : sape lak ngamuk? ader org giler ke masuk blog ko ha? cepat panggil bomba...muehehehe, ko perli aku yerk...

akumasihdisini said...

maner ader aku perli ko...aku minta tolong jer...aku dah update n3 baru...cepat masuk...he he he

RaFFLeSiA MeRaH said...

akumasihdisini : weiii, ko kelentong aku ker? aku dah bukak blog ko, entry lame gak kuar...

Sunan_Jati said...

oo ni kiranyer nk citer zmn2x dulu la yer..
aku nk kongsi jugak zmn aku bujang single mingle nie... hahah.. maasa zmn aku xderla mcm zmn korang bleh lepak kat shoping kompleks ka apa ka?

dulu lain... nk kacau pun xleh mcm la nie.. la tegur je...la. kalu bekenann.. dulu jgn memain kalu x lebam mata... dulu adeq beradeq jaga kuat.. so.. nk kacau awek 2x ni susahla... pehtu plak... masa dulu keluarga aku idup susah... sebagai anak laki kena pikir nk tlg mak dan ayah nk sara adeq yang lain.. so aku xamik kisah sgt pasai nie... tapi tula... jodoh ttp akan datang kepada kiter sebgaai mana dtgnyer ajal...
itujerla...kawin jugak... hahahahahha! amacam percaya? percayalah....

Sunan_Jati said...

manusia slalu lupa 5 perkara bila ader 5 perkara...hahahah... ingatla kesemua skali...

sesuatu yang xdisangka seringkali mendatangi kiter
itukah suratan dlm kehiudpan atau sekadar satu kebetulan..
kiter asyik membicarakan persoalan idup dan pilihan tetapi ku bimbamg ...
dah lupa la lirik nyer...

Sunan_Jati said...

walau kiter dihadapkan dgn ebrbagai pilihan merngapa sering terjadi pilihan x menepati..
hingga amat menakutkan menghadapi masa depan seolah telah terhapus sebuah kehidupan yang kudus...
sesuatu yang x disangka .. seringkali mendatangi kiter itukah surant dlm kehidupan atau sekadar satu kebetulan...

RaFFLeSiA MeRaH said...

sunan jati : waaaa...sampai 3 komen ko rangkai rangkai kan yerk...lirik lagu tu best, dan betul sgt lirik lagu tu...aku suker...

kemat said...

salam knal...dilemanya hampir sama..kadang2 kita rasa kita boleh hidup sendirian..tapi smpi suatu masa kita benar2 perlukan seseorang untuk menemani kesuraman perjalanan kehidupan..

Anonymous said...

kenkadang kiter mau.. kenkadang kiter mau juga..

kisahhidupku said...

pd saya biarlah lambat.
kalau kahwin cepat semata2 nak tutup mulut orang,lepas tu baru sedar tak serasi,nanti menyesal kalau dapat ruas bukannya tebu.
sbb skrg pompuan boleh hidup tanpa lelaki..bukan mcm zaman mak kita dulu yg bergantung hidup bapa sahaja sbb pompuan ramai tak bekerja..

Kak Lady said...

Jodoh itu ketentuan Illahi....Tak tau bila datangnya...dan dgan siapa....

Yang kita kene ingat...andainya dtgnya jodoh tu cepat atau lambat...atau tak datang langsung....ada hikmah disebalik segala yang telah ditentukan....

achik said...

mmm makcik saya temu jodoh masa umur dia forty something... family semua x penah push pasal kawin cuma arwah nenek je... tp yg risiko kawin lewat ni susah nak dpt anak...

mmm saya pun xleh komen pjg... sbb xtau diri sendiri camne hehehe

Suri Rahsia Abang said...

dulu aku selalu dok berangan nak kawen ngan pemain badminton denmark, si thomas stuer lauridson tu.. sbb muka dia mcm zombie. hahaha.. awat la taste suka muka zombie.

skrg ni, aku melihat jodoh tu sbg satu janji yg pasti dr Allah. penat aku mencari, last2 Allah datangkan yang paling aku tak pernah duga. jauh menyimpang dari yang aku idamkan, tp rupanya tu yg membahagiakan.

la ni skrg aku dah ketemu jodoh, tp dpt merasa hidup ala2 org bujang lagik. hahaha..

Syikin said...

salam,

ada sorang cikgu akak, meninggal sblm bertemu jodoh. kiranya ada orng mmg tiada jodohnya kat dunia ni, tp insyaAllah di akhirat, tiada sapa yang tau.

kalau akak lum ada jodoh, maybe akak sibuk duk travel sana sini hehe.

apapun, alhamdulillah sbb dpt jodoh awal, kawin pertengahan umur 24. la ni dah 32 thn umur, anak dah 4. alhamdulillah.

cumanya kalau pada yg masih berkawan lum ada kata putus nak berkawin or idak, rajin2 berdoa ngan Allah supaya tunjukkan kalau betul pasangan anda tu jodoh anda, minta Allah mudahkan segala urusan n jika bukan dia jodoh anda, minta ALLAH tunjukkan. dan moga perpisahan itu berjalan baik tanpa dendam..

mysha said...

hi raff...

setuju sgt ngan k. irma..jgn sebab usia yang makin lanjut...jgn kita nie rasa terdesak atau desparate sgt nak carik teman hidup sampai kita terima jek sesiapa pun tanpa mengenali hati budinya terlebih dahulu..jgn la kita rasa dengan tekanan sekeliling sampai kita tak pikir panjang untuk cari org yang sesuai dijadikan pasangan hidup...

RaFFLeSiA MeRaH said...

kemat : betul2, xkan bahagia bila kita hidup sensorg sampai ke tua, tapi kalau ditakdirkan hidup kita sampai ke hujungnya kesorangan, terima jerla memang kita x berjodoh....

anonymous : aku tetap mauuuu...

kisahhidupku : emmm...kita saling memerlukan dlm hidup, yg pasti tiap org ader pasangan dia sendiri....yg penting kena tahu ape yg nak dlm hidup kita...

kak lady : betul tu kak lady...lmbt cepat takder beza, yg pentingnyer jodoh tu kurniaan dari ilahi...syukurlah kalau dah jumpa...

achik : walaupun lambat jumpa jodoh, tetap ader org syg kita, kita syg dia...alhamdulillah ader org jaga time kita sakit...

suri rahsia abg : emmm...janji yg pasti yerk...cam kematian gak laa, janji yg pasti tiba...

kak syikin : ye ker...sian, tapi ramai gak sedara RM, sampai ajal dulu sebelum kawin, member RM yg tunang pun meninggal x sempat kawin...emmm, bukan jodoh la tuuu, kan....sedih memang sedih... betul, yg masih berkwn, doa byk2 dan mintak petunjuk tuhan, kalau boleh kwn jangan terlalu lame...kalau rasa dah ok, cepat2 ikat...

mysha : betul ko ckp tu, pedulikan ape org kata, bukan dia yg nak bahagia, kita sendiri yg patut dan harus tentukan pilihan hidup kita, dengar ckp org, memang teruklah jiwa kita....

Kasih said...

jodoh?? 2 sumer dh ditetapkn.. sama ada cpt atau lambat pasti kita akan lalui nya....

tuk apa kawen kalo sekadar memenuhi permintaan org lain, pas 2 sok2 cerai berai lakkk....

biar jodoh dtg gan sendiri nya.. keksg kalo kita sibuk mencari pun x gak muncul2 kn, tp bl kita xnk masa 2 la dtg bertimpa2, ehehehhe...

dugaan ada dimana2 lam apa jua keadaan... berdoa la byk2 raff....

Iman Mawaddah said...

Wah3x..saya tertinggal lrt rupe2nya.Dah byk dah komen kat blog akak ni..apa2 hal pun jodoh pertemuan,ajal maut,rezeki,tempat dikebumikan semuanya janji roh dengan Allah sebelum roh ditiupkan ke dalam jasad. Setiap ketentuan pasti ada hikmahNya. Jangan mudah kecewa. Tapi masalahnya orang melayu ni memang gemar mengata tanpa cermin diri. Hendak buat macam mana mulut org bkn boleh tutup. So "Pekak" kan telinga.."buta"kan mata..janji kita tidak kacau orang :)