14 December 2006

Kisah Budu, Hehehehehe....

Duk tangguh2 nak update blog…ni pun ptg ni aku ader keje bungkus membungkus sebenarnya, tgklah setakat mane aku leh menaip…ni sementara tunggu diorg abih smbhyg, leh la aku taip skit2 dulu…duk pikir2 nak wat entry tajuk ape pun jenuh duk pikir, last2 nak citer satu kisah ni…kisah aku ngan housemate aku…citer ni x lame mane…baru lagi, sebelum mak aku gi haji kot…tajuk dia korg dah tahu kan, aku nak citer bab budu (kalau tempat aku panggil pede, nasib ler korg nak sebut pede tu camane yerk…muehehehe, tapi tu la ejaan yg sesuai aku rasa…) kalau ikutkan org belah2 kelantan suker sgt mkn benda tu kan…aku ni org pahang tau, org temerloh pahang ekkk…dekat jer ngan tempat member blog akumasihdisini (tah, name mamat ni saper yerk…aku pun x tahu) tapi walaupun aku org pahang, aku pun suker gak mkn pede…nak pulak kalau cicah ngan jantung pisang celur, takpun ngan nangka muda celur…fuhhh, sedapnyerr, tapi tu lerr, dah lame x mkn budu ni…dulu masa aku tunang, ader la tok sedara tu buatkan masak budu, tapi faham2 laa, kalau dah bertunang, nak pulak aku yg bertunang, memang bab mkn ni aku tolak tepi, selera x der…last2 memang aku x rasa pun masak budu tok sedara aku tuhhh…dia masak cara org belah2 tganu…pucuk ubi tu dihiris2 halus, pehtu taruk budu ngan santan, masak sampai agak2 kering, tapi taruk cili padi lerrr bagi pedas skit, pehtu asam keping jgn lupa…fuhhhh, sedapnyer weiiii kalau mkn ramai2, mkn ngan nasi panas lagi besssttt….

Oklah, sambung citer aku tadi, alkisahnyer aku duk borak2 ler satu ari tu ngan akak kat umah aku tu…dia ni tua dua tahun dari aku, aku dah 31 tahun, dia dah 33 tahun, single lagi, sape2 yg berminat nak cari menantu ker, nak cari akak ipar ker, dia ni single lagi, muehehehe…tapi mek kelate lerrr (rajin mengemas korg tau…tapi suker makan maggi, muehehehe….) masa tu aku tgh duk kerusi kat depan meja mkn aku tu…dia duk belakang aku sambil nengok tv, umah aku x der sofa, so memang tgk tv lepak2 atas karpet jer laaa…pehtu ader la bantal2 bucuk aku letak kat situ…. aku borak ngan dia bih kurang camni laa…

Aku : Kalau dpt mkn budu ni sedap yerrkk…cicah ngan nangka muda celur…hishh, bestnyerrr, ahad ni nak beli la nangka…tapi budu takder jual yerrkk…kak ina mkn budu?

Dia : Hishhh…ko suker yerk mkn budu?? Kalau kat kelantan murah jer budu tu, tapi kak ina x makan lerrr, adik beradik lain memang mkn…tah, kak ina x boleh laaa…

Aku : Yela…kat Kelantan dah tempat dia, memang la murah…eh, kak ina x mkn yerk, org kelantan biasa tu la makanan dia yerk…

Abihla citer bab tu, tapi aku memang terus x beli pun nangka tu, sbb aku kena batuk teruk, malas nak mkn budu, nanti lagi aku batuk…so, tangguh2 lerrr, ader member opis dari kelantan kat sini bagi adik aku budu satu botol, tapi tangguh dulu la, baru jer baik batuk kan…nanti lerr, dah normal balik aku beli gak nangka tu nanti, tgk lerrr…pehtu lepas mak aku wat kenduri ri tu…aku bwk ler segala bekal makanan yg lebih dari kg tu, menu dia, ikan patin masak asam pedas (bukan yg kaler merah tu…yg kuning tu, cara org pahang masak tapi x taruk tempoyak, aku yg tibai buat sendiri, satu periuk besor…dah org lain x start2 buat…aku pun tibai ler buat sendiri…sedap x sedap nasib lerrr) so, aku bwk ler balik kl asam pedas patin tu, pehtu ikan goreng, pehtu benda lagi yerk…aku pun dah lupa menu ari tu ape…(adehhh, jenuh nak remind balik) x hingat lerrr…takperlaa, lelain tu x penting, satu lagi sambal (sambal ni kalau korg tgk, memang cam sambal belacan) mak2 sedara aku ler yg duk wat sambal tu…diorg campurkan budu ngan asam buah bachang (aku kat kg panggil buah machang…alaa, yg cam buah kuinin tu lerr) haaa, memula aku tgk pun aku ingat sambal belacan, tapi aku tau laa, sbb aku yg hulur kat diorg buah machang tuuu…pehtu aku bwk ler balik kl benda2 tu bagai…aku pun sampai2 kl, memang terus lapar lerrr…sampai pun dah mlm…aku pun kuarkan la benda2 alah tu taruk dlm pinggan, pehtu ape tunggu lagi, aku pun ngadap lerrrr sensorg…pehtu aku pelawa la kak ina tu…dia tu biasala, memula mesti jwb, takper2 mkn lerr, kak ina dah kenyang…tapi korg tunggu ler, x sampai 2 minit dia duk ngadap, tu pun kalau makanan tu memang dia dah teringin benor nak mkn, kan…dah x leh tahan dah tekak dia tuhh, dah cam nak meleleh dah air liur dia gamaknyer…muehehehehe…pehtu aku pun dengor dia ckp, sedap lak aku tgk ikan patin tu…pehtu dia pun carilah pinggan, aku pun terus la melantak makanan2 tuhhh…pehtu aku pun tgk ler dia cedok segala lauk kat pinggan2 tu…termasuk lerr sambal pede tu, sedap aku tgk dia kaut, dia kaut…pehtu aku pandang jerr, aku pun wat x tahu jer laaa…dpt aku satu idea nak pekena dia…dlm hati aku jgn lerr dia perasan tu sambal pede…kekekekeke, jahat akuuuuu…pehtu dah separuh sambal tu dia tibai…aku pun start berlakun…

Aku : Eh…kak ina, lupa nak ckp, sambal tu bukan sambal belacan tau, tu sambal budu, lorrr, sy lupa nak ckp tadi, kak ina kan x mkn budu…(wakakakaka…)

Dia : (Muka dia dah terkedu, tapi pandai cover korg)…ye kerr…tu lerr, dah agak dah tadi, nampak cam sedap sgt….

Aku : ha…abih tu, kak ina leh mkn pulak, ri tu kata x mkn langsung budu…sy pun lupa nak ckp tadi, tapi memang sambal ni cam sambal belacan…kan…

Dia : belasah jer laaa…kak ina kalau mkn, gatal jerr laaa…(muka dia memang problem skit, x leh silap, mesti naik jerawat kat muka diaaa, dah mcm2 produk dia guna, aku tgk x berubah langsung muka dia…sian pun ader)

Aku : oooo…ingat kan kak ina memang x leh telan langsung budu ni (dlm hati aku, minah ni memang ckp x serupa bikin tul lerrr)

Mlm tadi pun masa aku pelawa dia mkn goreng pisang, dia leh kata dia dah gosok gigi, pehtu x sampai seminit aku tgk goreng pisang aku tuh dah ader kat tangan dia…aduiiii, pelik tul aku, agaknyer dia dah lupa ape dia ckp yerrkk…korang rasa camane? sib baik la aku ni bukan jenis org yg nak bagi org malu, kdg2 dlm hati aku jer laa kata gitu….paling2 teruk pun aku pi citer kat adik aku….tapi tu laa, aku pun dah paham dia tu camane, aku wat x reti jer laaa…eh2 x sedar lak panjang pulak citer aku ni yerk…hehehehehe, …aku ni dah mcm2 aku kenal perangai housemate aku, dah lebih 15 org gamaknyer yg kuar masuk kat umah sewa aku tuhhhh…mcm2 perangai…yg ni gitu, yg ni gini… apepun perangai manusia ni kan, lain2..okla, aku wat keje, korg komen yerkkk….byk lagi citer akak tu, nanti2 ler aku citer….ni dah panjang sgt dah entry aku nihhhh….bye…

25 comments:

happyirfa said...

KAK RM..
akak makan budu(pede)gak ker?
saya mmg anak jati kelate..saya pantang ngan budu(pantang tengok, mesti makan)...walaupun tiap kali makan bibir saya akan bengkak tp saya tetap tak pedulik..selalu saya suka makan budu buh dlm mangkuk,buh cili padi dan seulas durian yg masih fresh tp kalau takde tempoyak pun jalan gak..
makan sampai tak hingat dunia sampai meleleh air mata sbb pedas pastu mak mesti sound 'makan macam nak bubuh diri'..he he ..tp mak dtg ari tu ambik si kakak mak buatkan sambal budu.tumbuk cili padi byk2,hiris daun kesom dan bunga kantan..tumiskan dan buh budu dan asam keping sampai kering..pergh meleleh

happyirfa said...

lupa lak nak tanya.tu tangan akak ker yg berinai penuh tu?

RaFFLeSiA MeRaH said...

happyirfa : muehehehe...tang durian taruk dlm budu tu, akak baru jer dengar citer budak yg bagi adik aku sebotol budu tu...pelik gak yerrrk cara makanan diorg kat sane...tgn tu tgn org lain, akak x penah berinai mcm tu lagi....heheheh, kalau berinai masa tunang, masa kawin pakat berinai sampai ke siku la gamaknyer...

Anonymous said...

Wat masa ni....aku lum nak cuba lg mkn budu. Tak taula kut satu ari nnt jd antu budu plak......Tp tu la kan....manusia ni mmg ramai yg ckp x serupa bikin........Diaorg lupa kot Tuhan Maha Mendengar.......Mesti akak tu malu bila ko tegur........Padan muka dia......Aku suka ko kenakan dia sebiji...biar dia ingat lain kali pikir dulu sblom cakap.....
Linda JB

RaFFLeSiA MeRaH said...

Linde JB : Kekekekeke...betul tuh, aku suker norrr ape ko ckp tu, setuju sgttttt...

13may said...

hehehehe...kantoi la minah tuh ngan hang....

mcm2 perangai...pastu mesti dia buat bodo saja kan...hauahauahuahuaha...

Anonymous said...

dia hilang ingatan kejap tu..hehehe..
aku x penah makan sambal budu, tp kalo dah masuk dlm nasi kerabu tu, laju jer makan..aku suka makan cencaluk jer..

RaFFLeSiA MeRaH said...

13may : memang aku nak bagi dia kantoi pun...suker akuuuuu.....puas hati akuuuuuu...

mamasinga : aku lak sumer aku tibai, cencaluk boleh, belacan boleh, budu boleh...bla, bla, bla....

akumasihdisini said...

ha ha ha aku kembali memporak perandakan blog ko nie...ooo...demo make budu
...aku dulu tak makan budu/pede/cencaluk/belacan dan yg sama waktu dgn nyer kecuali tempoyak...dulu tempoyak is my favourite...tapi sejak aku belajar kat maktab perguruan kota bharu selama 3 tahun...budu tue aku buat kuah...org cecah ngan ulam tapi aku buat kuah...!

sebenar nyer aku ader penyakit resdung...semua family aku ader...paling teruk arwah tok aku...terpaksa masuk spital untuk sedut semua lendir2 kat dlm dada sbb lendir tue dah halang pernafasan dia...!

jadi sebelum aku gie kelate...mak aku siap suruh aku nuntut ilmu jampi resdung ngan tok aku...sebagai bekal...klau2 aku termakan budu dan kena resdung...jd bleh laa aku jampi apa yg patut...tp aku dah lupa cam ner jampi nyer...tapi abang aku tau sbb dia pengidap tegar...!

so, first time aku makan budu ialah kat kelate laa...mula2 aku tak makan pun...tapi bila tengok member makan sedap senggoti jer...terliur laa air liur aku...maka aku pun cecah ckit jer...letak kat ujung lidah...wow...fantastic...aku pun sejak itu...menjadi kepantangan aku biler tengok budu...biler ader aku tibai...tak der aku tak membeli pun walau sebotol sampai sekarang nie!

tue laa citer aku ngan budu...sejak aku kawin semua benda jadi sedap...klau sebelum kawin...aku tak makan ulam spt petai,jering,pucuk paku,jantung pisang...tapi sejak kawin...semua nyer menjadi sedap...klau dulu aku tak suka masak singgam...tapi sekarang nie...best sesangat...ngape yerk? puas dah aku fikir2kan...buang tebiat apa aku nie...!

RaFFLeSiA MeRaH said...

ya rabbi, panjang benor karangan mamat ni...tapi x per, ruangan komen aku cukup utk menampung tulisan ko tuhh...suke ko budu yerkk, emmm...lum cuba lum tau, dah cuba x ingat dunia ko mkn...hehehehe...tapi apsal ko x mkn jering, kerdas, petai tu, abg aku pun x mkn gak sumer tu, harap2 pas kawin, aku nak dia jadi cam ko, boleh?? muehehehehe....sbb aku cinta jering, cinta petai, cinta ulam2 camtuuuu.....uwaaaaaa...

Suri Rahsia Abang said...

cheq makan budu dlm nasik kerabu je. kalo nak wat sendiri, rasanya memang takkan jadik. lgpun, umah cheq ni, mak kuat dengan makanan n9 dia. tempoyak le gamaknya.

RaFFLeSiA MeRaH said...

suri rahsia abg : aku tibai jer sumer jenis masakan...taruk ke tak taruk budu pun aku telan...tempoyak pun aku suker, pendek kata sumer la aku leh mkn....

Anonymous said...

oh..tingat dialog dlm citer mek scotland tu..

"budu ado dok?"

RaFFLeSiA MeRaH said...

kakluna : aáh, RM pun suker tgk citer tu...suker dengor si caterina tu kecek kelate...masa dia tgk mkn tu lagi best, sedap tgk dia mkn...kekekekeke...

achik said...

mmm cam sedap je org cite budu tu saya xpenah makan... tapi tak tau la kan kot2 nanti cuba terjatuh cintan plak hehehe...

pasal akak tu... ish macam2la... kan lagi senang kalau org pelawa dia makan je... konon2 malu kucing la plak...

13may said...

gulai budu ada dak????

akumasihdisini said...

ko masih tak tau nama aku...he he he...biarlah rahsia...!

edyan7 said...

mak ai! sedapnya cerita budu tu...lagi-lagi komen2 ni... sampai dapat dibayangkan rasanya! terliur dah ni... yan mmg kuat makan budu... makan sorang je lah.. hubby jeling-jeling je...sempat sesudu dua...member resdung...huhu... nikmat donia ni tau! cencaluk ke tempoyak ke...belacan ke...perrrgghhhh!

Syikin said...

salam,

first time akak makan budu, off courselah kat kelantan, masa tu first time makan nasi kerabu, campur ngan budu tu.tpkan entah camner, akak pening kepala lepas makan tu.

sejak tu, akak tak pernah makan budu, tak berani, takut pening lagi.

lately ni, kalau suami akak beli nasi kerabu, dia mmg taruk budu..tp akak makan gak, cumanya akak rasa sikit ajelah, takut pening mcm dulu balik.

pening dia tu bukannya sikit2, pening teruk.

bab feel kawan RM tu, ada gak camtu ya..hehe, elok gak aritu RM kenakan dia camtu, tp cara berlapikkan, bukannya apa, nak ajar dia gak supaya cakap serupa bikin

RaFFLeSiA MeRaH said...

achik : laa...x penah mkn yerk? rugi x mkn budu ni...hehehe, tapi kalau x gemar, memang laaa...

akumasihdisini : mane aku tau, ko x gtahu aku...sabor jer la ko ni, nak berahsia la pulak...sukati ko lerr...aku x paksa pun...muehehehe...

edyan7 : lorrr...gemar gak yerk, antu budu la ni yerk...kita geng, kita geng...sumer benda bau2 tu kita tibai...pelik org x gemar ni kan?? hehehehe...

kak syikin : lorr, pening lak yerr, x leh mkn lah kalo gitu...x leh terima la tuuu....mungkin sbb x biasa kan?

Anonymous said...

Den berani makan budu cuma lepas dicampur dgn tempoyak...nyum..nyum.. Den terkejut bila my opismate yg umur dah pencen & suka makan makanan kampung2 nie tapi budu dia tak kenal..heran tul...

p/s : Kirim salam sikit kat K.Ina tuh..hee.he..he..

RaFFLeSiA MeRaH said...

nbk466 : muehehehe...aku x penah tgk org mkn ngan tempoyak ngan durian tu lagi, dan x penah nak cuba lagi...kirim slm jer ker? ko ajak la dia kuar ker, belanja mkn ker, x pun mintak dia belanja ko mkn...mueheheh...

Pisces said...

nama sedap, kak ina.. muahahaha.. sabo jerk la.. maybe 1 hari nanti dia sedar..

RaFFLeSiA MeRaH said...

pisces : sedap yerkk...hehehe, name betul dia zalina...panggil kak ina...tu lerr, kena ajor skit kan org gitu...

Misznissa said...

Salam aok ni mcm tak kenai pulok prangai org mcm kak ina tu, itu namanye sifat bakhil kedekutt pahit, hat org nak belasah aje, tp dia punya kudukut kan? Sbb tu asyik makan megi, aku mmg anti org kudukut pasal makan isk iskkkk