20 November 2006

Balik Kg Kenduri Doa Selamat....

Tak tahu nak taip entry ape ehhh…skrg ni mata duk asyik ngantuk jer memanjang, nak kata tido lambat, tido awal jer…tahler…agaknyer lame tenung pc ni gamaknyer, mata leh jadi mamai, selagi x amik air smbhyg selagi tu la mata ni cam nak tido jerk…takperla, satgi aku gi smbhyg zohor ok la kot…sementara ni nak update gak blog aku nih, tak ade ape nak citer, cuma nak citer persiapan mak aku nak gi haji…emmm, hati aku ni rasa lega sesgt bila mak aku berpeluang menunaikan rukun islam yg ke lima ni…syukur sgt2 aku pada tuhan…bukan aper, memang aku dari dulu lagi aku dah niat, sebelum aku kawin aku nak tgk sgt mak aku gi mekah…biarlah lambat skit pun aku kawin takper, janji aku nak tgk dia pegi sane dulu…alhamdulillah tuhan makbulkan doa aku yg satu ni…maksudnyer belum lagi umur mak aku 60 tahun dia dah jejak kaki ke tanah suci, alhamdulillah sementara mak aku sihat eloklah dia ke sana…tunang ni pun atas kehendak dia jugak, nak tgk aku ader ikatan ngan dia sebelum dia jejak kaki ke tanah suci…alhamdulillah niat dia pun dah terlaksana…aku dah jadi tunang org, memang betul2 sehari pas aku tunang, mak aku confirm dah ader name dlm senarai bakal haji…syukur sgt2…

Smlm ader kenduri doa selamat skit mak aku buat kat pahang, alaaa…bukan jemput ramai pun, takat 10 org jer kot…org dekat2 rumah jer pun, tapi alhamdulillah ramai yg dtg jumpa mak aku semlm…sumer sedara mara dekat2 rumah…mak sedara ngan bapak sedara aku dari johor pun sempat singgah umah, kira sepupu mak aku laa…sbb mak aku ngan arwah ayah aku ni kawin sepupu…tapi walaupun kenduri skit2, penat gak aku rasa, yerlaa…sampai basuh pinggan pun aku basuh sensorg, dengan air lak takder ptg smlm, jenuh aku angkut air satu baldi…nak tinggalkan pinggan mangkuk x bercuci kesian lak kat mak aku nak buat sensorg…adehhhhh, penat, penat…takperlaa, walau penat camner pun aku ikhlas, harap2 ader ganjaran yg tuhan janjikan utk aku…amin…

Pehtu time kitorg nak balik kl pun masih lagi ader sedara yg dtg berkunjung kat umah tu, nak turun pun cam segan jer, yerlaa…kang kata tuan umah lak turun dulu dari tetamu, tapi nak wat camner kan…diorg pun paham kitorg nak jalan jauh…last2 same2 turun lak ngan tetamu…aku tgk mak aku duk berpeluk ngan diorg2 yg dtg tu, rasa tersentuh lak ati aku ni…rasa sebak, rasa nak terharu, rasa nak nangis pun ader…bukan aku sedih sebab mak aku nak jalan jauh…tapi tah pasai ape, hati ni jadi camtu…skrg ni pun bukan aku tiap2 minggu pun balik kg…kekdg sebulan sekali, kdg2 lebih gak sebulan x balik, mungkin kat kepala otak aku ni dah set, start minggu depan mak aku dah takder kat bumi malaysia ni, jauh sesgt kat tanah suci nun…tapi walau camane pun aku panjatkan doa tetiap kali pas smbhyg, moga2 tuhan merestui perjalanan mak aku ke sane nanti, moga2 diberikan kesihatan yg baik hendaknye dan yg paling penting aku nak jumpa mak aku 10 Januari tahun depan…adehhh, sedih lak akuuu…yg aku tak tahan smlm tu, mak aku leh kata kat mak sedara aku kalau boleh dia nak tgk aku kawin cecepat, dia risau aku duk sensorg kat kl nihhh…aduiii, mane ader duk sensorg, kan ader lagi housemate kat umah tu, tapi aku tau selagi manusia ni bergelar ibu, selagi kita yg anak dara ni lum ader org jaga, selagi tu la dia risau….insyallah, ader jodoh tak ke mane, moga2 jodoh aku panjang ngan dia…nanti aku mintak mak aku doakan kat sane moga2 aku berjodoh ngan dia, aku bahagia ngan dia dan hubungan kami direstui tuhan…amin…..
p/s : nak tambah skit...adik aku masa kenduri tu goreng paprik, hehehehe...dia dah komplen kat komen tu x sebut dia wat keje...muehehehehe...yerlaa, ko pun teruk gak layan org, wat air sumer, kalau aku pun lum tentu leh wat cam ko tuh, sbb antibodi ko kuat dari aku, silap2 time aku peknen nanti, duk terpukang x kuar bilik...tapi harap2 aku cam ko gak laa, kuat wat keje, kan, kan, kan....insyallah...

21 comments:

Bie said...

bila hntr mak nanti Raff jgn sedih2 yea...Bie dulu masa setiap kali mak nakgi Umrah dan haji setiap kali tu laa seharian duk sedih...pastu duk risau2 jea...kali nie sendiri pergi dgn Mak takde laa nk risau lg...sbb berada bersama mak dgn mak mertua...tup2 kat sana dia yg jaga Bie sbb dia dah 3 kali pergi...mak mertua pun dah pegi dah sekali zmn muda2 masa ayah mertua masih hidup...skrg dua2 mak dh tak berteman..kena laa kami yg teman kan...

PuteriSatu said...

amboi ko..sensorang ape...aku ni tertonggok ada lagi weh...tak wujud ke aku nih!....nak kata aku kecik...dah makin besar aku ni....masih kata sensorang...hish..hish..hish...

Mak tu klu boleh nak tengok ko kawin sebelum dia pi mekah...

RaFFLeSiA MeRaH said...

bie : tu laa...RM memang tak penah hantar org pegi mekah lagi sebelum ni...harap2 leh tahan laa, taknak wat mak risau kan...

puterisatu : muehehehe, ader ko yerk...aku terlupa, nantilah aku edit lak entry aku tuh...haáh, ko masak goreng paprik yerk...

takperlaa...dah tunang dah pun aku nih...satu2 la dulu, ko ingat tunang aku tu datuk k ke? kalau datuk k tu boleh ler sebut jer nak kawin terus kawin...

elly said...

boleh tak aku kirim doa kat mak ko...suruh dia doa utk aku cepat temu jodoh...hehehhe

MaNiQ KaYaNgaN said...

wakakkaka.. elly nak berjodoh gak ker?? bak sini kasi lesen untuk aku cari jodoh kau.. wakakka..!!

weii aku pon nak kirim doa.. doakan aku cepat kaya.. hahhaha.. series nih.. huhuhu

uDA said...

ha, jgn lupa suruh mak doa kat depan kaabah tu. insyaAllah..maqbul, maqbul.

*tumpang lalu...hehehe

akumasihdisini said...

tahniah...moga nanti dapat haji yg mabrur...mak aku dah gie dah masa aku tgktn 4...ayah aku gie sama buat kali kedua...aku tinggal sorang2 kat umah...mula2 rasa sedih sgt...makan nasi pun lauk telur ngan kicap jer...pastu...rasa seronok lak...maklum laa bujang...panjang laa langkah aku...sampai aku kena tahan dek polis sbb bawak motor tak gantung lesen L kul 3.30 pg...macam2 dia tanya aku...mujur polis tue kenal ayah aku...dia tak saman...tapi dia suruh aku dok sebelah dia...temankan dia...pegang torchlights...suluh masa dia nak tulis report...ehh...sori...melalut lak...aku nie klau komen...mesti syok sendiri...sori yerk...!

13may said...

alhamdulillah....tersampai gak hajat...moga nanti dapat haji yg mabrur.....

RaFFLeSiA MeRaH said...

elly : bolehhh...aku dah gtahu mak aku pasai ko nyer doa tuuuhhh...aku siap ckp kat mak aku tolong doakan utk sumer org yg masih single kat malaysia ni supaya cepat berjodoh...boleh gitu??

Maniq Kayangan : ko ni memang ler maniq, asyik ingat duit jer keje nko yerk....

uda : welcome...tu la, nak mintak doa byk2...

akumasihdisini : fuhhh, aku suker bangat ngan nko nyer komen, suker taip pjng2 yerk, takper...selagi leh taip, ko taip jer laaa, apepun memang aku baca sampai abih komen ko tuhhh...alhamdulillah org tua ko dah selesai pegi saner...

13may : insyaallah...doakan yerk...

kisahhidupku said...

hai kak raff..naper tak ikut sama?best woo

happyirfa said...

hai kak RM..bila mak akak nak berlepas?kalau dtg klia smslah yer..boleh kita jumpa..teringat kenangan g umrah tahun 4 tahun lalu..moga murah rezeki nak pegi lagi..

RaFFLeSiA MeRaH said...

shygirl79 : hehehehe...nak ikut same yerk? boleh, tapi takat kat klia jer la lepas, sbb x cukup duit tambang nak kapal terbang, muehehehehe...

happyirfa : akak takat leh antar kat kelana jaya jer, klia x pegi dah...dia naik flight ari sabtu ni 25hb...

Anonymous said...

aku pun turut rase kesayuan ati ko tu.....cam nak nangisla plak aku dibuatnya......takpela mak ko tu pun nak wat rukun islam ke 5. aku doakan moga mak ko dpt tunaikan kewajipan itu dgn berjayanya. Korang kan tinggal 2 beradik je....sapa lg nak tlg mak kalau bukan korang.....aku tau korang ni anak yang baik...harap2 sok anak2 korang pun baik cam korang ....
Linda JB

achik said...

semoga mak akak selamat pergi dan selamat pulang semula :)

MaNiQ KaYaNgaN said...

weiii.. aku mana ada giler duit..!! tapi bagus gak ko doa yg tak berjodoh cepat kawen.. musti pas nih.. aku tiba2 terniat nak berDUET hahhahha

mamarisyia said...

tergelak MR baca komen Puteri1...Hah RM apalagi kawin cepat!!tunaikan hasrat mak tu!!!muahahhaah

RaFFLeSiA MeRaH said...

linde jb : hehehehe...segunung ko puji aku yerk...insyallah, aku cuba jadi anak yg terbaik, tapi rasa aku x mampu lagi....

achik : time kasih byk2 yerk...

maniq kayangan : muehehehe...tu la pasal....

mamarisyia : nak gelak yerk...terlupa lak...rasa2 cam sensorg jer wat keje...nak ler kawin, tapi baru tunang, biarlah dulu...nak rasa dulu camner tunang ni...eleehhh, dia pun tunang setahun lebih gak MR...sajer jer nak gertak org...

Iman Mawaddah said...

Semoga mendapat haji yang mabrur. Salam perkenalan..melompat dr blog achik

Syikin said...

salam,

moga mak RM selamat mengerjakan haji n pulang ngan selamat. amin..

RaFFLeSiA MeRaH said...

iman mawaddah : tima kasih, insyallah, doakan yerk...

syikin : insyaallah...

akumasihdisini said...

aku masuk lagi...khas untuk beri ingatan kat maniq...amboi...amboi...amboi...gatalnya nak kahwin...akil baliqh pun blum lagi dah nak kahwin...!