28 September 2006

Menu Berbuka Pose...

MENU BERBUKA HARI PERTAMA

Nasi + Daging Masak Lemak + Bayam Merah Goreng + Ikan Patin Goreng + Sambal Tumis Ikan Patin + Sambal Belacan + Ulam Kacang Botol / Petai + Air Oren Sanquick + Kurma + Buah Lai + Goreng Pisang + Pengat Pisang + Kuih Temosa

MENU BERBUKA HARI KEDUA

Nasi + Masak Lemak Sayur Maman + Tomyam + Ikan Patin / Ayam Goreng + Sambal Tempoyak + Ulam Petai / Kacang Botol + Tauhu Sumbat + Popia Goreng + Kuih Buah Melaka + Air Oren Sanquick + Kurma + Buah Lai

MENU BERBUKA HARI KETIGA

Nasi + Asam Pedas Ikan Pari + Rendang Hati Ayam + Ikan Cencaru Bakar Cicah Air Asam + Ikan Terubuk Goreng + Ulam Kacang Botel + Kuih Ketayap + Kuih Seri Muka + Karamel + Roti Gulung + Kurma + Air Teh Susu + Bubur Pisang

MENU BERBUKA HARI KEEMPAT

Nasi + Sayur Lemak Nangka + Kerabu Taugeh + Sup Tulang + Ikan Bilis Goreng Ngan Tempe + Pajeri Terung + Ayam Percik + Ayam Golek + Ikan Talapia Goreng + Air Teh Susu + Kuih Kaswi + Agar-Agar Hijau + Tauhu Sumbat + Kurma

Itulah antara menu hidangan berbuka pose aku berempat selama 4 hari berpuasa ni, rasa cam terliur tak? jangan meleleh ayaq liuq korang tu sudah ler yerr..yg pasti tak semuanyer dimasak sendiri, certain2 tu tibai huluq duit jer kat bazar ramadhan…hehehe dan yg pastinyer time kitorg beli tu, tiap kali tu ler diorg yg bertiga tu melainkan aku ni, kena sakit perut…sampai mlm tadi pun ader yg x boleh nak menunaikan solat terawih, sakit perut punyer pasal…mak aku pun sempat wat 8 rakaat jer…apsal ekk perut aku leh tahan dari perut org lain? Adik aku kata dinding perut aku cam kulit boyer (wakakaka…) aku jwb cam kulit biawak…(wakakaka…) padahal kalau korg nak tahu dlm 4 org tu, aku ler yg paling byk sekali mkn, yg bertambah aku lerr…yg tukang perabih aku lerr…nak wat camner selera tinggi beb…

25 comments:

elly said...

amboi banyak lauk pauk ko makan...dasat tu...aku lak ari2 beli kat pasar ramadhan...tapi kat pasar ramadhan stadium shah alam ni mahal tul kalu beli lauk pauknye...

Ummi insyaAllah said...

waa meriah sungguh lauk pauk dgn kuih muih nya...
takpe jd tukang perabih nnt dpt suami soleh...hehehe...

RaFFLeSiA MeRaH said...

elly : hehehe...4 nyer selera, camtu lerr...ko nak murah dtg ler ampang, smlm aku gi, ok ler harga dia...

ummi : haáh, meriah sesgt, smpai x muat satu meja, sib baik RM x mkn kat atas lantai jer...muehehe, betul ke kalau jd tukang perabih dpt suami soleh ha?? camtu, ptg ni nak perabih sumer sekali lerr...ok tak??

tgazfa said...

Waaahhhhh!!!!! terliur tgk menu ko hari2 hahaha .... meriah noks!!!!

Ainin Naufal said...

huyooooo... sebelum makan baca bismillah tak?

laddyberd said...

wah.. tetiba aku rasa lapar balik.. beshnyer menu... yum..yum...

RaFFLeSiA MeRaH said...

tgazfa : terliur ekk, hehehe.. sabor ler skit...tu baru aku letak menu, lum aku letak gambornye sekali.

ainin naufal : bukan bismillah jer aku baca, siap ngan segala doa lain lagi, muehehehe...

laddyberd : wakakaka..lapor balik semula?? takper, tunggu ptg ni mkn balik semula...

Purpleheart said...

rm,
banyoknyee lauk..
semalam cuma buka nasi+ikan bakar ngan air asam+kacang panjang goreng ngan ayam masak kicap. Arini nk pi cari pengatlaa.. terlior lak tengok juadah rm.. :)

Aku Bukan Bidadari said...

Weh korang ni makan berbuka ke ..buat kenduri wehh..
banyak giler kehe keh keh

pepagi ni wat aku terliuq jer..

RaFFLeSiA MeRaH said...

purpleheart : hehehe...memang memula cam nak mkn sikit2 jer, tapi bila dah hidang kat meja, pelik pun ader heran pun ader, camner leh x muat meja...muehehehe...

aku bkn bidadari : leh la kalo nak panggil kenduri, tapi yg mkn cuma 4 mulut jerr...hehehe, len kali ko baca time ptg jer yerr...

Ayu said...

sabo jek la RM hahahahaah

RaFFLeSiA MeRaH said...

Ayu : Rasanyer kalau selera RM sorg, x lah sebyk tu juadahnye, tapi paham2 ler adik RM yg tgh camtu kan...sumer benda teringin nak mkn...bila dah campur2 tu yg jadi byk...

Kak Lady said...

Memang terliur rafflesia...especially masak lemak nangka tu....asam pedas ikan pari...meleleh...hehehh

Kak lady jarang makan banyak bila berbuka...cuma minum aje banyak...sampai naik kembong perut...

lady said...

salamm..
banyaknyer makanannnn,bole habis ker tu..syukurrr rezeki melimpahruah kan..
saya lak tak makan sgt masa berbuka tapi sahur kena complete menu..
anyway,selamat beribadah dibulan mulia ini yaa...

RaFFLeSiA MeRaH said...

kak lady : sy lak air mesti minum dah mkn nasi...kalau tak memang x lalu nak mkn nasi tu...

lady : hehehe...ingat kak lady bg 2 komen, rupanyer lady lain yerk, thanks masuk blog kita...sy memang x der selera nak mkn sahur, cukup kurma 2 ketul jerk laa..time berbuka memang selera sesgt..saje x nak ikutkan sgt, kalau byk sgt mkn nanti nak terawih x larat...

Anonymous said...

jelesnya lauk banyak cam gitu.....saya kat sini, paling kuat 3 jenis jer. kalau rajin baru ada kuih satu jenis. Al-maklum masak sendiri, time2 dah sarat lak perut ni.Makan pun berdua jer, anak2 dua org tu, mknnya ciput jer...

Selamat Meneruskan Ibadah Puasa yer RF.

RaFFLeSiA MeRaH said...

yus : slmt berbuka puasa gak!! biasa time mula2 puasa jer mcm ni, dah ujung2 nanti, silap2 telur dadar goreng jer, heheheh...

Syikin said...

salam,

ya Allah..banyaknya menu..bab dpt habihkan tu mmg tabikla..tidur malam tak semput ke?

heheh..mmg powerlah RM sbb dpt tahan drp sakit perut tu..

Anonymous said...

aaaaaaa..RM ni mcm mamariesya laa..salah plak timing saya masuk blog ni.kan dah lapar..baru pukul seploh lebih..isk..isk..

kasutVINCCI said...

wah meriah...meriah. Habis ke semua tu? Hahahahahahhaa. Jgn membazir taw!

RaFFLeSiA MeRaH said...

syikin : hehehe...takat ni lum lg ler dpt semput, seéh tu rasa la jugak pas mkn tu...

razlizahazleen : sori yerk wat perut jadi lapor lak...bukan resepi pepagi ni...hehehe...

kasutvincci : x abih pun, kekdg ader gak tinggal, syg nak buang, letak dlm peti ais, sok panaskan lagi sekali, pastu kalau x abih jugak memang lebur dlm kul sampah lerr...tu dah kes membazir ler..

EdRyNA said...

Dah lebih seminggu puasa baru hari Sabtu lepas saya pergi Pasar Ramadhan Melawati...Tapi sekali pergi lebin RM70 habis...hahahah nafsu besar...pasal tu saya kurang pergi Pasar Ramadhan..especially bila the whole house pergi setiap org selera lain2...Penuh food satu meja...

Anonymous said...

huih..meriahnya menu..mengalahkan buffet kat hotel..

RaFFLeSiA MeRaH said...

edryna : fuuuhhhh...RM70 ringgit sekali kuar? lagi hebat, camni mahu pakai 2 meja, muehehe....

mama singa : hehehe...cam hotelnye menu ekk? takper, ni standard hotel cokia jer...

happyirfa said...

hai kak RM..akak pun sama cam saya
suka makan ikan patin yer?
tapi nak beli kat kl ni rasa mcm was2 pulak..kat kampung tak pulak was2 maklumlah kita kenal org yg bela ikan patin tu..selamt berbuka