17 August 2006

Al-Quran Kitab Suci Tuhan...

Bila Al Quran Mula Bersuara

Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh dalam keadaan suci,
Aku kau pegang, Aku kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.

Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman.
Di waktupetang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan...

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka surah2ku(Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesyen radio kesukaanmu
Mengasyikkan.

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritemu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku

Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran televisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu
Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio, hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolongmu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu

Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Kerana ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah AzzawajallaTuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu

Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau sentiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...Baca dan pelajari(tafsir) lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....
Dalam bisu dan sepi....



korg mesti penah baca baca sajak kat atas tu kan?? apepun aku syukur sgt2 setakat ni aku dah penah khatam quran, walau baru sekali khatam tapi aku syukur pada tuhan, sebelum aku abih sekolah aku dah pun khatam...masa sekolah tadika lagi mak aku dah antar aku mengaji kat umh tok sedara aku, tiap2 tengahari pas balik sekolah aku ngan adik naik basikal dua2 org pegi mengaji, alhamdulillah aku ngan adik aku jenis terang hati, cepat dpt org kata walaupun tak selancar mane masa tu, tapi tok guru x byk kali tegur tu dah kira boleh la kan..kat kg aku, pegi mengaji quran free jer, memang x der bayaran ape2 pun...cuma masa khatam tu jer la mak aku buat pulut kuning siap cucuk bunga telor kat pulut tu, pastu bwk pegi umah tok sedara aku...masa tu bagilah ape2 hadiah kat dia, itu pun terpulang la kat kita, nak bagi boleh, taknak bagi pun takper...lepas khatam tu aku cuba gak mengaji sendiri walaupun tak selalu, tapi boleh la kira sebulan sekali pegang quran, tu paling malas laa...nak cuba gak khatam kali kedua, tapi tu lerr…bila dtg penyakit malas ni, payah woooo…. bila aku duk sorg2 kat bilik sewa aku skrg ni, tetiba lak aku jadi cam rajin nak baca quran, agaknyer pasal ape ekk?? dah insaf ker, boring ker, pasal nak tambah pahala kot?? sumer tu leh jadi lah aku rasa…leh kata tiap2 mlm aku mengaji, time aku rajin leh dpt satu muka surat, dua muka surat, pernah sekali tu aku leh ngaji sampai 5 muka surat walaupun suara terketar-ketar, termengah-mengah…tapi oklah rasa tenang, rasa lapang dada ni…tu pasal org kata kalau kita tgh ader masalah, tgh runsing, susah hati, cubalah baca quran, insyallah…

Baru jap ni aku mengaji lagi, aku maksudkan kat opis aku la, tetiap hari rabu kat opis aku ader kelas mengaji kalau korg nak tau, tapi smlm takder kelas, ustazah aku ader hal, so ganti ari ni pulak… itupun kalau time aku rajin aku masuk, time aku malas jgn harap, memcm alasan aku buat…ngantuk ler, nak kuar ler, nak mkn ler, nak bla..bla..bla… ler, sebabnya iblis dah masuk dlm badan, hehehehe…masa kecik2 dulu kalau time mengaji, time tu ler mata mengantuk…skrg pun gitu gak…mak aku kata iblis duk bergayut kat birai mata, tu pasal cepat ngantuk…memang betul pun, lepas jer abih mengaji elok jer mata segar bugar, korg perasan tak?? actually aku ni dah takder topik nak citer…wakaka, sesekali kita citer pasal bab2 lain pun best gak kan, asyik nak citer pasal bf jer memanjang, nanti org kata aper lak…mcm la dia sorg jer ader bf, kalau dah jadi hubby tu lain ler, leh gak citer ri ni masak ape, mlm tadi wat aper…hubby citer aper, aper2 jer laaa…mesti byk topik ekk…ok laa, aku nak gi smbhyg zohor dulu….korg baca dulu no, nak komen ape pun korg tibai jerk…jgn memalu ngan aku ni….

10 comments:

elly said...

dgn baca quran kekadang hati kita leh tenang....

p/s:sedap la pulut kuning makan ngan sambal ikan bilis....

RaFFLeSiA MeRaH said...

elly : aáh, sambal ikan bilis campur ngan kacang panjang, fulamak bestnyer...balik kg minggu ni nak suruh mak aku buat ler...aku tgh lapor ni, memcm benda terbayang kat kelopak mata aku ni..dugaan pose...sabar jer la hati....

Syikin said...

Assalamualaikum..
sedaplah nickname rafflesia merah ni. suka saya :D

ha ah, kalua hati tengah bergelora nak baca quran tu baca ajelah, sbb rasa 'lazat' membacanya, apatah algi kalau baca terjemahan sekali, menambah ilmu di dada gak..kita dpt ilmu geografi, sains, sejarah nabi dll kan kat dlm Quran tu.

yus said...

salam kenal...terima kasih berkunjung ke blog saya.

Sajak tu begitu berkesan di hati saya. Betul tu, dah makin tua ni, lagi jarang pegang berbanding dulu. Dua tahun lepas baru khatam kali kedua. Azam tahun ni nak khatam lagi, baru suku. Lepas baca sajak ni, tambah semangat...harap2 boleh laksanakannya.

Bila nak solat pun sama, especially Isyak n Subuh, kalau dah tertidur tu, punyalah liatnya nak bangun, tapi lepas solat, terus segar mata susah lak nak tidur balik. Setan banyak betul kat kelopak mata tu kann....

RaFFLeSiA MeRaH said...

thanks sbb sudi komen blog me, pasni luangkan la masa baca blog me ekk, walaupun blog me kurang menarik...tapi kira boleh laaa.... hehehehe....

Kak Lady said...

Rafflesia...terima kasih kerana puisi di atas....banyak yang menyedarkan...kak lady print boleh tak...nak bagi kat anak....kalau mak dia dah banyak terlupa...anak2 lagi lah pulak...

RaFFLeSiA MeRaH said...

kaklady : boleh...akak nak bagi kat member2 akak pun boleh, insyallah...sikit2 pahala tu dpt gak kat me...amin...

RaFFLeSiA MeRaH said...

syikin : tima kasih puji nickname me, suka me dengar...hehehe, ha, nak gitahu, smlm masuk blog u, tgk resepi mee tomato...cam best jerk..me salin resepi tu, ingat nak wat sendiri...

PuteriSatu said...

bila nak buat mee tomato..jangan lupa panggil aku datang umah...makan..mueheheh...

razlizahazleen said...

kadang2 kiter lupa..mekacih rafflesia,igt kan kiter..manusia memang mudah lupa..isk..isk..malu laa..