05 April 2010

MENGENANGKAN KAMPUNG SY

tqvm pd yg masih sudi tinggalkan komen pd blog sy
walaupun blog sy serba kekurangan
dgn cerita yg jauh x sehebat org lain
tp masih lg ade yg sudi nk bukak blog sy ni
apepun thanks lg sekali
sy nk citer pasal kg sy sebenarnya ni
sabtu baru ni kan sy blk kg
blk pulak berdua, memang la x meriah
kebiasaannya mak ikut, puterisatu 3 beranak pun blk
kali ni kami berdua somi isteri ajer yg berkesempatan
pulang ke kg sy di pahang sane
terasa sgt la sunyi nyer kg sy skrg ni
jauh beza ketika kami masih di sane
riuh rendah dgn pekik kami bermain
alahai...rindunyer dgn waktu tu
setiap sudut kg kami jelajah
tempat permainan kami
sungai phg tu memang port mandi kami
tiap ptg disungai tu la tempat kami berkumpul
bukannya takat 5 org yg mandi kat situ
dkt 20 org yg berkumpul
x ke meriah betul masa tu
apepun itu semua tinggal kenangan
kenangan yg x kan sy lupakan sepanjang umur sy
bila kenangkan waktu tu
memang cukup bahagia, cukup indah
mcm2 permainan yg kami dpt ketika tu
antara permainan kami dulu...
nak tau??
tuju tin, ilun, rumah batu, congkak,
main masak2 bwh pokok (masak nasi betul tauuu)
pastu main layang2 kat sawah padi blkg umah
kdg2 kami bwk bekal nasi mkn ramai2 kt tepi swh padi tu
syookkkknyerrrr.....
pastu main jual2 ABC, main anak patung tu dah tentu la kan
kalau dlm umah kitorg suka main pejabat2
hehehe...siap pakai kasut tumit dlm umah
pastu main sorok2...port kami kat balairaya kosong
balairaya tu sebenarnya tadika sy dulu
sampai skrg balairaya tu masih ade
baru jer diorg perbaiki semula balairaya tu
tapi sunyi tetap sunyi kg sy skrg
kesian sgt....
kdg2 nak menitis air mata sy ingatkan kg sy tu
rasa mcm nak cuti sebulan ke 2 bulan ke
duk kat kg lame2..
tapi mcmane...sy bekerja sepenuh masa
yg sy lagi terharu
bila saat sy nak bertolak blk ke kuala lumpur
tinggalkan tok sedara sy yg dah tua
kesian tgk dia duk sorg di beranda rumah sy
sambil melihat kereta kami bergerak keluar pagar
rasa nk bwk dia dtg duduk di kuala lumpur
tp faham2 ajer la org tua mcmane
kalau sekejap tu ok lagi
kalau dah cukup seminggu, mane lah dia tahan
lagipun sy tinggal skrg bkn umah sendiri lg
insyallah, umh sendiri dah siap nanti
sy pujuklah dia sesekali ajak dtg ke kl
ooo yer...nenek sedara sy tu bukanlah duduk sorg2
mak sedara sepupu sy tinggal dgn dia
bersebelahan ajer dgn umah sy..
jarak umah cuma 4,5 langkah ajer
mcmane la nk meriahkan balik kg sy tu kan
huhuhu....bila rasa mcm ni
rasa nk balik tiap2 minggu ajer
tp kena jugak fikirkan duitnye pulak
apepun...pasrah ajer la dgn keadaan
inilah sebuah kehidupan namanya...

4 comments:

zino said...

teringat kampong den hehe

Erna said...

kenangan mengusik jiwa..memang betul kita yang berasal dari kampong ni..kemana pun..kampaong dan kenangannya..sentiasa dirindui...

Puteri Satu said...

aku rindukan arwah atok ngan arwah toki.... kalaulah diorang masih hidup... mesti diaorang suka main dengan Aqilah.... apapun alfatihah untuk diorang....

ija said...

:( tersentuh hati baca entry ni..usahkan kampung..umah parents saya pun makin sunyi bila memasing dah kahwin dan mula bekerja