23 March 2009

KISAH DURIAN...

pagi sabtu baru2 ni balik kg sy di phg...
balik bertiga aje dgn asben dan mak sy...
tujuan blk sbenornya sbb ada kenduri umah ayah sedara sy...
dia kawinkan anak dara kedua dia....
langkah bendul cam sy jugak dulu...
yg sulung x kawin lagi, yg kedua dulu kawin...
mane2 ajer la, janji jodoh dah sampai...

pas blk kenduri sampai umah kul 2 lebih...
dkt ajer...10 minit dah smpi umah...
pastu agenda seterusnya...
cari buah durian kat kg pejin...
jauh rupanya nk ke kg ni...dkt stgh jam la jugak...
pegi bertiga dgn mak sedara...
dia la yg sy tugaskan utk booking2 buah durian tu...
tp tuan punyer durian tu katanya x leh janji dpt byk mane...
yerla...musim pun dah masuk ujung2 musim kan...
sampai2 situ...mak sedara turun dulu jumpa makcik tu...
kami somi isteri menyusul kemudian...
sambil tinjau2 pokok rambutan disekitar umah makcik tu....
waaahhh...pokok durian byk sungguh...
yg kami terkejut tgk pokok2 tu berbunga...
alahai lebat sungguh bunga2 durian tu...
katanya buah dah abih tup2 berbunga pulak kemain lebat...
untungnya tuan pokok tu kan...

tgh2 asyik tgk bunga2 durian tu...
makcik tu pun duk angkut la buah2 yg dia kumpulkan 2/3 hari tu...
kami pun gi la ngadap buah2 durian tu...
tapi tu la, sbb dah ujung2 musim kan...
yg kecik2 jer byk yg tinggal...
yg besar2 pun ader la lima enam biji ajer lagi...
dahla tuuu...yg wat sy geram sgt masa tu...
anak makcik tu tiba2 lak dtg mcm x puashati pulak...
ayatnyer camni....

" ala mok...x payohla jual, koi nok yg ni"
sambil duk asingkan pulak 2 biji buah durian cantik2...
mak dia kata ape..
" mok dah janji...takperlah, kesian org dah dtg...
yg awok mok dah simpan, ader lagi atas rumoh tu"...
eiii...geram sungguh sy kat anak makcik tu...
pastu makcik sy lak mencelah..
" dah lame dah janji ngan moknyer ni..."
ambooiii..dia jwb ape korg...
"x kire la dah janji ke ape, nak buat camane, buoh dah x der..."
dlm hati sy nak jer sy kata kat makcik tu gini...
"takperla makcik, kalau anak makcik ni dah x bagi x per la...
sy pegi cari kat pasar mlm ker kat umah org lain ker..."
tapi kesian pulak sy tgk makcik tu....
dgn uban memutih kat kepala dia tu nmpk sgt dah tua nyer....
sy pun ckp jer gini...
"takperla makcik, mane yg ader ajer, nak wat camane,
tu jer rezeki sy"...
padahal sy geram kat anak dia...

masa nk balik tu...sy bayar kat makcik tu...
20 ringgit jer makcik tu mintak...
sungguh2 sy terima kasih dgn makcik tu sambil slm dgn dia...
rupanya makcik tu kata, musim dah ujung...
anak nyer tu pun satu...buah tgh banyak x nak balik...
dlm ati aku padan muka, sape suruh x ingat kat mak...
huhuhu...yg pastinya kan...
ader 2 biji buah baru gugur pun aku dpt...
kebetulan ader sorg anak lelaki makcik tu baru kutip...
terus kumpulkan sekali dgn durian kitorg tu...
huhuhu...anak dia pandang jer buah baru gugur tu
kitorg angkat masuk bonet keter...
pastu yg aku puashati...
satu antara buah yg dia asingkan tadi tu...
mak dia campurkan jugak dgn buah2 kitorg....
yeyyyyyyyy.....cepat2 mintak diri balik....
balik umah mkn ramai2 dgn sepupu dan anak2 diorg...
alhamdulillah...isinya sedap...puashati....

8 comments:

@yue said...

koi<--laki eh..

len kali ko baling je koi tu ngn durian tu sblom balik kak..haha..
*gile kejam...

ima shhs said...

koi = saya....

Budush bebudak anok2 makcik tuh... Ada ker...

Rajin nyer balik kg... Teringin nak tau maran kat ner...:p

Adios !!

CuTeMiUt78 said...

wah.. kira rezeki ko ler.. padan muka anak makcik tu.. sapa suruh takmo blk kan.. ish..ish.. kat tmpt umah abg ipar aku pun tgh duk bunga ni.. bila la nak berbuah doyan tu..

@yue said...

ooo koi=saya..

dan mksud yg lbh tepat, nk tau ank macik tu laki ke pompan hehe...

ArELeEz said...

waa.. xaci woo.. dah janji, tarik balik! buruk siku! ha3..

HappyIrfa said...

tah2 anak dia tu balik sbb nak makan buah je bukan nak jenguk maknya..hehe

♥ adLya ♥ said...

sodapnye makan doyan..hari tuh lik kg dapat sebiji je..kongsi 6 org..mana cukup..huhuhu...mgu nih nk balik, arap2 ade le doyan kan... :)

Danial Haiqal said...

Ada perbincangan berkaitan dengan Langkah Bendul dalam Semanis Kurma
Semoga Bermanfaat