09 February 2007

CERITA HAL KEMATIAN...

Terima kasih pada yg mengucapkan takziah buat fiance aku...CIK PUDICA, ILA, PURPLEHEART, KAKLONG, WEEN, YATIE, KAKLADY, MASY, INDAH SAKURA, YUS, MEERA, AKUMASIHDISINI, SHIMAHZ, IMANMAWADDAH, ACHIK, NBK466 dan pada member2 chatting, LUNA, LINDA JB, MAIZA, MARLINA dan maner yg aku x sempat nak sebutkan disini...tima kasih byk2 mane yg sudi sedekahkan al-fatihah buat arwah, kita doa same2 moga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...amin...

Bila sebut pasal kematian ni, tetiba mengingatkan aku dgn kematian insan2 yg rapat dengan aku, termasuklah arwah ayah...tapi aku x dpt nak citerkan bab arwah ayah meninggal, sbb ketika dia pergi meninggalkan aku, ketika tu aku masih berada dlm kandungan mak bersama-sama puteri1 (7 bulan dlm kandungan), syahdu kan? camane mak hadapi sumer ni, aku pun tak tahu...sebelum arwah ayah pergi, arwah kakak yg ketika beberapa hari dilahirkan turut meninggal, selepas tu diiringi pulak dengan jenazah arwah ayah...dengan keadaan yg masih sarat ketika itu...cuba dibayangkan kita yg berada ditempat mak aku ketika itu...rasa2nye x termampu kan...tapi itulah ujian tuhan yg x kan mampu kita nak halang, x kan mampu kita nak tepis...yg pasti sumer ni menuntut kesabaran dan ketabahan dlm diri kita yg bergelar manusia....ayah pergi dah hampir 32 tahun...lame tuuu kan...tapi yg herannya bila org tanyer aku terasa x kehilangan ayah? ntah...kdg2 aku teringat dan kdg2 aku lupa, mungkin sbb aku x penah kenal ayah selama aku bernafas kat bumi tuhan ni, ataupun mungkin selama ni aku cuma ader ibu, ader atuk dan ader tokki yg ader kat sekeliling aku...kasih syg ayah memang x penah meresap dijiwa aku, ditubuh aku nihhh...tapi tiap kali smbhyg aku x penah lupa sedekahkan fatihah ataupun surah yasin dekat arwah ayah aku, dan aku tahu...dia lah satu2 ayah aku walaupun dia dah x wujud dibumi tuhan ni lagi...dan tiap kali tiba raya, aku x kan jemu menziarah kubur arwah ayah, arwah atuk dan arwah tokki...

Rasa2nyer nak citer pasal family aku yg telah meninggal dunia, mungkin amik perenggan berpuluh puluh perenggan rasanya...so aku citer bab ahli keluarga yg paling rapat dengan aku jer la yerr...mula2 arwah tokki (lelaki), memang aku dari kecik duk satu rumah dengan arwah...aku, adik, mak, tokki dan atuk (pompuan), sedikit sbyk arwah tokki memang membantu dari segi ekonomi mak aku waktu zaman2 aku sekolah rendah dulu...biasala, duk kat kampung, memula diorg keje bendang, tanam padi...lepas tu arwah menoreh getah...tapi yerlaa, waktu tu walaupun harga getah murah sesgt nak banding skrg, tapi harga barang2 x mcm skrg ni...seingat aku laa, aku pun dah agak2 lupa dah...rasa2 masa tu aku baru habis SRP, tgh tunggu result masa tuuu, kalo korg ingat tahun highland towers runtuh tu...haa, lepas tu laa, masa tu hari minggu, aku ingat lagi...tiba2 ader org bagitahu arwah sakit dada kat kebun getah, x lame lepas pak sedara aku bwk dia balik umah, rehatkan dia kat tempat tido dia, lepas tu oklahhh nampak sihat balik, mak aku pun wat hal masing2 laaa, tiba2 keadaan dia x tentu arah...dlm masa stgh jam gitu, nafas arwah dah berenti...senang jer kan...tuhan xnak bagi sakit lame2...kebumi ptg tu jugak....

Satu lagi arwah atuk...ni awal lagi, aku pun dah keje kat kl ni, tahun bape dah agak lupa...nak balik raya haji, tiba2 naik2 rumah tgk2 atuk dah terbaring, mcm sedar x sedar jer...suara pun dah lain, rupanyer mak sengaja x nak citer kat kitorg sebelum balik, takut x menentu bwk keter...mlm tu tiba2 atuk x sedar diri kat dlm bilik, dengan muntah dengan buang air sumerr...kesian...tiap kali aku tgk muka dia mesti aku nangis, mesti aku ingat balik kenangan aku ngan dia waktu dia sihat, waktu dia larat wat keje, waktu same2 pegi pulau tgk tanaman dia...musim tanam jagung, musim carik ubi kayu, musim carik ubi keledek, sebut jer ape jenis sayur kat situ, sumernya ader...pendek kata memang jimat lah dari nak beli sayur kat pasar, selain tu atuk suka berniaga, hasil tanaman tu sumer dijual kat pekan sehari kat kg aku...jauh tauuu, nak kena seberang sungai phg dgn menaiki bot lg, haa, bayangkanlah susahnya nak mencari rezeki waktu tuuu...ingat lagi, masa atuk tgh berjual, kitorg pun sibuklah duk sebelah atuk, berjual tu pun takderlah duk bukak meja ker, duk bukak payung ker, bentang guni, x pun bentang suratkabar, jual la kat tepi2 jalan tuuu....syahdu kan...

emmmm....melalut lak yerkkk, tu kenangan masa ngan atuk ngan tokki, memang x kan lupa sampai bila2 laa...sambung citer tadi, dlm duk aku ngan adik duk bergilir menjaga atuk tgh sakit, nampaklah perubahan atuk...dia pun kenal org lagi masa tuuu, sampailah raya haji..nampaklah mcm dia ader selera nak mkn, tapi still x leh bangun, terbaring mcm tu jerr...dah lebih seminggu duk kg, cuti pun habis masa tuu, time nak balik kl, tgk keadaan dia teruk balik, langsung x bukak mata ditambah pulak dengan demam...alahai, beratnya hati nak balik kl masa tuuu...tapi nak buat mcmane, aku pun kesian kat mak, dia sesorg jer kat umah tu nak kena jaga atuk, sib baik ader tok sedara (adik atuk) duk sebelah umah jerr, bolehla tolong tgk2 kan...utk pengetahuan korg adik beradik mak aku cuma 2 org jerr...abg yg tgh dah meninggal sebelum tokki meninggal lagi...yg tinggal abg sulung, ari tu dtg kejap, tido bape mlm sibuk nak balik, dia ni jenis ikut ckp bini, maleh nak citer...sbb tu jer adik beradik mak pun...so, berat2 hati nak balik kl, balik gak laa, kat kl 5 minit sekali tipon mak tanyer keadaan atuk...tapi tu laa, jwpn mak tetap same, x der perubahan, mlm kedua aku dah kat kl, mak kata atuk dah x nak minum, x nak ape dah masa tuuu, kul 1 camtu mak call atuk dah takder, sampai ke pagi x tido, baca fatihah jer kat atuk...pagi tu terus balik, sebelum zohor dah kebumi....betul kata kengkwn sumer...YG HIDUP PASTI MATI....cuma masa jer lum tahu...wallahualam....

27 comments:

kakLuna said...

sebenarnya kalau pk2 balik...

MATI itulah kehidupan kerana ia selama2nya..dan

HIDUP itulah kematian kerana ia cuma sementara..

jadi, orang yang di tempat sementara itulah yang sepatutnya 'meninggalkan' orang2 yang sudah berada di tempat abadi.. :)

RaFFLeSiA MeRaH said...

KAKLUNA,

betul sesgt tuuu, akak pun setuju ngan kata2 luna, yg pasti alam akhirat tu la alam yg kekal...bukan tempat persinggahan sepertimana dunia....

Anonymous said...

RM..

takziah atas pemergian ayah kepada tunang ko...

-mysha-

meera said...

RM, mati itu pasti, bila tiba masanya takkan lewat sesaat takkan cepat sesaat... dan ianya adalah rahsia Allah... tiada siapa yg tahu bila nyawa mereka akan diambil balik oleh tuannya...

"Mati adalah pasti, hidup insyaallah"

kehidupan di dunia adalah tempat kita menanam benih2 amalam (baik atau jahat), alam barzakh (kematian) tempat utk dipertontonkan kembali dan dihitung amalan2 kita (baik mahupun jahat), alam selepas alam barzakh iaitu akhirat yg kekal abadi adalah hari pembalasan dan anugerah.

pembalasan utk amalan jahat kita, anugerah utk amalan baik kita...

"semasa dilahirkan manusia diperdengarkan azan dan apabila manusia mati akan disolatkan, bayangkan masa antara azan dan solat, amatlah pendek. Sudah cukupkah menanam benih2 amalan2 baik?--> tanya pada diriku sendiri."

wallahualam

happyirfa said...

to kak rm..
TAKZIAH untuk bakal FIL akak.
irfa baru keje hari ni..semalam e/l..saja mogok x nak gi keje.
atuk irfa kat spital skrng..irfa sedih x dpt balik .byk sbb x dapat balik..
harap2 dia akan sembuh dan irfa sempat jumpa..insya allah balik bulan depan..adik kahwin.

RaFFLeSiA MeRaH said...

MYSHA,

time kasih byk2...

MEERA,

sesungguhnya ape yg dikatakan tu sumernya benarr...

HAPPYIRFA,

insyallah...kita doa2 moga atuk irfa cepat sembuh...sekadar doa jer yg mampu kita berikan utk mereka....

Leeds Al-Malique said...

sorry aku terlepas keretapi..

takziah buat kau and tunang sekeluarga...

kematian mmg buat kita insaf..

Al-Fatihah...

RaFFLeSiA MeRaH said...

LEEDS,

tima kasih leeds...turn kita x tahu bila pulak....

13may said...

takziah untuk tunang hang....

Al Fatihah....

RaFFLeSiA MeRaH said...

13MAY,

tima kasih....

ween said...

kita selalu terlupa, alpa tentang kematian yang akan datang entahnya bila. Yang mati tetap akan meninggalkan kita, ween selalu fikir kematian dalam apa keadaan sekalipun tidak semestinya hanya untuk simati tetapi yang pasti untuk yang hidup ini mengambil tauladan. Tetapi tetap kita sering terlupa. Kengkadang tu yang hidup ini takut sungguh untuk bercerita tentang mati walhal macam mana mengelak tetap akan terjadi dan kita diharuskan untuk mengingati akan mati setiap hari supaya kita sentiasa takut akan ALLAH dan KebesaranNYA dan membuat persiapan...

*reminder for me too*

Kak Lady said...

Rafflesia...selalunya orang kata kalau orang tu sakit & sebelum dia meninggal...selalunya dia akan jadi baik sekejap...macam nak membuat orang2 keliling dia rasa senang hati....

Masa arwah nenek sakit dulu pun kak lady & kak sya aje yang jaga...sebab yang lain kecik2...kak long kat luar negara...dia baik sekejap aje...pastu sakit semula...bawak balik rumah & meninggal...sakit tua

RaFFLeSiA MeRaH said...

WEEN,

sbb ramai yg takut bila sebut mati ni kan...takut camane pun tetap dan akan pasti sumer org akan merasanyer mcamane mati itu...

KAKLADY,

betul tu kak...tuhan nak bagi anak2 hepi, mcm abah fiance ni pun, dah operation kepala, duk sebulan kat spital, bwk balik dah elok mkn mcm biasa...x sampai 2 minggu dia sakit balik & terus meninggal...yg penting anak2 dah puas hati jaga abah masa sihat dan masa sakit....org kata dah x ralat lagi dah....

lindosh said...

alahai kak rm.. sori terlepas entri lepas.. btw takziah utk keluarga tunang akak rm eh..

RaFFLeSiA MeRaH said...

LINDOSH,

takper...akak pun satu cepat sgt duk publish entry baru kan...patut 2/3 hari ni kena berkabung, huhuhuhu....apepun tima kasihla bagi pihak fiance akak....

Indah Sakura said...

teringat arwah ayah sakura yg dah lama meninggal...rindu selalu ada pdnya

akumasihdisini said...

kematian adalah satu kepastian...ramai yang terleka dengan hidup sementara ini dan lupa bahawa dunia ini hanya laa pinjaman...sebagai modal untuk kita menempuh alam yang kekal abadi...!

Iman Mawaddah said...

Hidup penuh dengan ujian. Hanya orang yang bersabar sahaja yang berjaya melaluinya.

D said...

salam perkenalan,
kematian dalam keluarga sebenarnya very traumatic, samada disedari atau tidak. Tahniah kerana kehilangan bapa 32 tahun lalu tiada effect negative... InsyaAllah

s * h * i * m * a * h * z said...

sedey la baca entry kali ni
w/pun tak kenal atuk ngan tokki tu, tp dpt byg kan camner korg masa bersam2 dulu.
uhukk.. teringat la kat arwah abah, nenek ngan pakcik..
buat yang masih hidup.. kita kene ingat, mati itu bole dtg bila2 je
dan buat yang dah takde.. sama2 la kita sedekah kan Al-Fatihah
p/s : RF, sabar ya

maklang said...

kalau cerita pasal mati ni...takut dibuatnya..

dah bersedia ke belum kita ni nak menghadapi dunia yang satu lagi?

Al-Fatihah buat yang dah pergi. muga2 dicucuri rahmat sentiasa...InsyaAllah...

RaFFLeSiA MeRaH said...

INDAH SAKURA,

rindu memang x penah padam sampai bila2 pada yg telah pergi, sentiasa di ingatan kita...

AKUMASIHDISINI,

betul tu cikgu, anak murid setuju ape yg cikgu katakan tuuu...

IMANMAWADDAH,

harap2 RM diberikan kesabaran dan ketahanan itu dlm menjalani setiap ujian tuhan...

D,

betul tuuu...apepun sebagai insan biasa rasa redha tu kena ader, yg pasti setiap ketentuan tuhan itu adalah pasti, begitu juga dengan kematian...

SHIMAHZ,

sedey ekk? sorilah buat shimahz sedih baca entry kali ni, sesekali nak bagi kesedaran kat diri sendiri dan jugak kengkwn...memori bersama diorg yg telah pergi x kan luput dari ingatan kita sampai bila2...

MAKLANG,

memang takut bila bayangkan diri sendiri yg nak alami kematian ni kan? camane la nanti? tapi mati itu satu alam yg harus dan wajib dilalui oleh setiap manusia di bumi tuhan ini...

iEn said...

Alam mati adalah alam selama2nya.. Takziah ien ucapkan =.=

RaFFLeSiA MeRaH said...

IEN,

time kasih byk2....

cikdinz said...

takziah diucapkan..

RaFFLeSiA MeRaH said...

CIKDINZ,

thanks atas ucapan tuu...n thanks lawat blog kita...

Purpleheart said...

Rm,
tabahkan hati kerana nak tak nak kita terpaksa juga meninggalkan orang yang kita sayang.. dunia ini hanya pinjaman. Kalau tak berpisah disebabkan kematian mungkin juga berpisah membawa haluan masing2 macam sue. Doakanlah selalu kerana doa seorang anak amat bermakna buatnya.