14 January 2010

KAMPUNG HALAMAN

lame betul sy x balik kg
rasanya last sy balik time raya haji ari tu
hati sy ni x pernah lupa pun pd kg halaman sy di phg sane
tp bila dah ade umahtgga sendiri ni
x boleh la nk ikut mcm zaman bujang dulu
boleh kata setiap bulan mesti jenguk kg
mcm tu la semua org kan
tapi insyallah raya cina nanti sy memang nak balik jugak
kalo ade program lain pun sy akan cuba cancel kan
atau pun dipospon ke tarikh lain
memang la rumah di kg sy tu dah x der sape2 duduk pun
sesekali kami balik tu riuh jugak la suasana umah tu
bila mengenangkan umah kami dah ditinggal camtu
sedih dan sayu ajer hati sy ni
byk memori sy terdapat di umah tu, di kg tu
sbb sy membesar dari mula melihat dunia
sampai la saat sy dpt tawaran bekerja di kl ni
ketika tu la sy mula tinggalkan kg halaman sy
hampir 14 tahun sy dah menetap di bandaraya kl ni
tapi nak wat camane kan
rezeki sy di bumi kuala lumpur ni jugak
kalau sy balik kg
bukan takde org yg sy boleh jumpa
ramai sedara mara sy kat sane
terutama tok sedara sy yg semakin tua
umahnya cuma disebelah umah sy, x jauh
4, 5 langkah dah sampai ke rumah sy
kesian kat tok sedara sy tu
dah la anak takde, cuma duduk dgn anak sedara ajer
kdg2 ade la anak sedara lain yg sudi bwk balik tok sy ni ke rumah dorg
tu pun x selama mane, mesti dia nak blik umah dia gak
tau2 la kan, dah tua ni nak masak tu camane laa
cuba korg bayang kan, dgn mata dia yg nampak x nampak tu
tu pasal semua org risaukan dia
tapi sy puji tok sedara sy ni dia memang pemurah
rezeki dia x pernah lekang
ape2 ajer yg dia dapat mesti dia nak bagi org
padahal suami takde, hidup kira dah sebatang kara
tp dia x penah mintak pd sape2
sbb rezeki dia sentiasa tuhan bagi
alhamdulillah syukur, mohon tuhan pelihara dia selalu
sy selalu flashback blk zaman sy di kg dulu
masa dulu ade tok sy, tokki sy
zaman tu walaupun hidup susah tp cukup bahagia bila dikenang semula
apepun memori di kg x pernah luput dr ingatan sy

1 comment:

Diarihatiku1976 said...

aku setuju ngan ko... aku pun rindu nak balik kg..